SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of the Czech Language in a Developmental Perspective - OPDC1C012B
Title: Didaktika českého jazyka ve vývojové perspektivě
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 36 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Teacher(s): prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Interchangeability : OD2303125
Is interchangeable with: OD2303125
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (19.10.2020)
Kurz seznámí studenty s historií didaktiky českého jazyka od jejího předdidaktického období, přes expanzivní rozvoj v 60. letech 20. století až do současnosti. Důraz bude kladen na vývoj lingvistiky jako konstitutivní báze oboru, včetně klíčových lingvistických paradigmat (pozitivistické, funkčně-strukturní, komunikačně-pragmatické, kognitivní…) a jejich odrazu v dobových kurikulech a učebnicích češtiny. Představeni budou významní představitelé české didaktiky a pedagogiky a jejich didaktické koncepce (přístup agramatický, gramatický, psychologický, pojmově-logický, komunikační, kognitivní aj.). Zohledněny budou společensko-historické aspekty determinující vývoj oboru. Identifikovány budou přesahy starších vývojových tendencí do současnosti.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (01.12.2020)

Základní odborná literatura

ČECHOVÁ, M. K vztahu tzv. lingvodidaktiky a lingvistiky. In Nekvapil, J. Šoltys, O. (eds.) Funkční lingvistika a dialektika. Praha : ÚJČ, 1988, s. 181–189.

ČERNÝ, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996.

DANEŠ, F., a kol. Vyučování mateřskému jazyku na našich školách. Naše řeč. 50, 1967, s. 65–77.

CHLUP, O. Několik statí k základnímu učivu. Praha : SPN, 1958.

CHLUP, O. K pojetí jazykového vyučování. Český jazyk a literatura 9, 1959, s. 98–110.

HAUSER, P. Pojetí a obsah vyučování českému jazyku na školách měšťanských a na školách 2. stupně. Filologické studie I. Praha : Univerzita Karlova, 1969, s. 9–24.

HUBÁČEK, J. Jungmannova Slovesnost a vyučování slohu. Hradec Králové : PedF, 1972.

HUBÁČEK, J. Počátky vyučování slohu na české škole. Hradec Králové : PedF, 1980.

JEDLIČKA, A. Česká jazykověda a otázky jazykového vyučování. In KLÍMA, A.; KOPECKÝ, J. (eds.) Sborník Vysoké školy pedagogické v Praze. Praha : SPN, 1958, s. 127–142.

JELÍNEK, J. Vyučování českému jazyku v naší škole. In JELÍNEK, J.; CÍCHA, V. Dvě studie o jazykovém vyučování. Praha : SPN, 1964, s. 7–53.

JELÍNEK, J. Nástin dějin vyučování českému jazyku v letech 1774–1918. Praha : SPN, 1972. Naše řeč, 2010, 93, Momotematické číslo k dějinám lingvistiky.

PACOVSKÁ J. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha : Karolinum, 2011.

PLESKALOVÁ, J., a kol. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. 

PRŮCHA, J. Jazykové vzdělání. Analýza a prognóza systému. Praha : Academia, 1978.

ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola – úryvky skrytých dějin. Český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918–1989. Praha : Karolinum, 2010. 

ŠMEJKALOVÁ, M. Praporu věren i ve ztraceném boji: Vladimír Šmilauer - život a dílo filologa (1895-1983). Praha : Academia, 2015. 

ŠMEJKALOVÁ, M. Didaktika českého jazyka. In STUCHLÍKOVÁ, I., a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno : Masarykova univerzita, 2015, s. 17–40.

ŠMEJKALOVÁ, M. Havránek the didactician. In VYKYPĚL, B. (ed.) Bohuslav Havránek: Contribution to his Life and Work. Travaux linguistiques de Brno, 10. München : Lincom Europa, s. 74–105.

 

Doporučená odborná literatura

BLAJER, Z.; VITVAR, V. Problémy přípravy učitelů českého jazyka. Praha : SPN, 1972.

CVRČEK, V. Teorie jazykové kultury po r. 1945. Praha : Karolinum, 2006. 

ČECHOVÁ, M. Jazyková kultura a výuka češtiny ve škole. In KUCHAŘ, J. et al. (eds.) Aktuální otázky jazykové kultury. Praha : Academia, 1979, s. 145–152.

ČECHOVÁ, M. Sto let od narození zakladatele teorie vyučování českému jazyku. Český jazyk a literatura 58, 2007–2008, s. 240–242.

ČERMÁK, P.; POETA, C.; ČERMÁK, J. Pražský lingvistický kroužek v dokumentech. Praha : Academia, 2012.

HÁJKOVÁ, E. Jazyk učebnic českého jazyka v období počátků budování socialismu. In Odbicie ważnych wydarzeń historycznych w języku i w literaturze czeskiej. Poznaň : Instytut Filologii Slowianskiej, 2010, s. 337–347. ISBN 978-83-926152-7-9.

HAVRÁNKOVÁ, M.; PETKEVIČ, V., eds. Pražská škola v korespondenci: dopisy z let 1924- 1989. Praha : Karolinum, 2014. 

HELBIG, G. Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha : Academia, 1991. 

JANÍK, T. Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 54, 2004, s. 243–249.

JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno : Paido, 2007.

JANŮ, A. Jazyk mateřský a škola obecná. Se soustavou opravené a zjednodušené učby mluvnické. V Praze : Nákladem spolku Dědictví Komenského, 1897.

KVÍTKOVÁ, N. Vývoj funkci, pojetí a obsahu předmětu český jazyk v učňovském školství. In Vybrané problémy všeobecného vzdělávání v odborném školství. Praha : VUOŠ, 1987, s. 29–36.

KAMIŠ, K.; NEKVAPIL, J. Valenční pojetí skladby ve škole. Praha : SPN, 1988.

KOŘENSKÝ, J. Komunikace a čeština. Jinočany : H&H 1992. 

PEREGRIN, J. (ed.) Obrat k jazyku. Druhé kolo. Praha : Filosofia, 1998. 

PRŮCHA, J. Vývoj, současný stav a perspektivy systému vzdělání a výchovy v mateřském jazyce ve všeobecně vzdělávací škole. Pedagogika 25, 1975, s. 701–713.

PRŮCHA, J. Můžeme být spokojeni se vzděláním v mateřském jazyce? Český jazyk a literatura 28, 1977/1978, s. 121–129.

PRŮCHA, J. Jazykové a komunikační vzdělání. In PRŮCHA, J. (ed.) Modely perspektivního systému vzdělávání a výchovy. Praha : Pedagogický ústav ČSAV, 1980, s. 47–59.

PRŮCHA, J. Perspektivy vzdělání. Praha : SPN, 1983.

ŠEBESTA, K. Základy teorie jazykového vyučování. In MACUROVÁ, A.; NEBESKÁ, I. (eds.) Jazyk a jeho užívání. Praha : FF UK, 1996, s. 275–284.

ŠMEJKALOVÁ, M. Vývoj pojetí lingvistického učiva ve starších školských mluvnicích češtiny (1918–1945). O doplňku. In BREHMER, B.; ŽDANOVA, V.; ZIMNY, R. (eds.) Die Welt der Slaven. Sammelbände. Beiträge der europäischen slavistischen Linguistik. Band 10. München : Verlag Otto Sagner, 2007, s. 137–143. 

VACHEK, J. (ed.) U základů pražské jazykovědné školy (10. teze PLK). Praha : Academia, 1970.

VAŇKO, J. (ed.) Syntax a jej vyučovanie. Univerzita K. Filozofa v Nitre-FF : Nitra 2005.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html