SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Medial Theory and Media Discourse - OPDC1C009B
Title: Teorie médií a mediální diskurz
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 36 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D.
prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
Interchangeability : OD2303121
Is interchangeable with: OD2303121
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (20.10.2020)
Předmět je zaměřen na získání znalostí z teorie mediální komunikace a mediální výchovy jako jednoho z průřezových témat školské praxe. Výuka se soustředí na jazyková specifika mediálního diskurzu v kontextu současné společnosti a mediálního trhu, na způsoby manipulace s informacemi a utváření reality prostřednictvím mediálního sdělení. Nástrojem získávání znalostí v daném předmětu je recepce mediálních textů a jejich interpretace, a to především na základě srovnání prezentace téže události v různých médiích. Obsahovou náplň předmětu představují tyto tematické okruhy: teorie mediální gramotnosti, teorie mediální výchovy v ČR a v zahraničí; vývoj médií a mediální teorie, metodologie výzkumu médií a mediální komunikace; didaktická transformace teorie médií ve školské praxi; stylové prostředky, komunikační a diskurzní strategie mediálního textu; konstrukce mediální reality prostřednictvím teorie rámců, teorie prototypu, sociální kategorizace a identity.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (01.12.2020)

Základní odborná literatura

BUCKINGHAM, D. Media Education: literacy, learning and contemporary culture. Cambridge: Polity Press, 2003. ISBN 0-7456- 2830-3.

ČMEJRKOVÁ, S. Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000. ISBN 80-85927-75-6.

ČMEJRKOVÁ, S.; HOFFMANNOVÁ, J. (eds.) Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-1034-3.

FAIRCLOUGH, N. Media Discourse. London: Arnold, 1995. ISBN 0-340-58889-6.

FOWLER, R. Language in the News. London: Routledge, 1998.

HALLIM, D.; MANCINI, P. Média v postmoderním světě. Praha: Portál, 2008. P-D. ISBN 978-80-7367-377-2.

HARTLEY, J. Understanding News. London: Routledge, 1995. ISBN 0415039339.

HOLANOVÁ, R. Media discourse and its impact on students´socialization. In Sapere Aude. Hradec Králové: Magnanimitas, 2011. ISBN 9788090487727.

HOLANOVÁ, R. Intertextualita v reklamě. Praha: Nakladatelství UK-PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-513-3.

HOLMES, D. Communication Theory. London: Sage, 2005. ISBN 0-7619-7070-3.

HULEJA, J. Přínos teorie rámců pro interpretaci mediálních textů. Didaktické studie 2, 2011, s. 87–94.

JANOVEC, L. Změna jazykového obrazu přirozeného světa (mediálně modifikovaný obraz světa). Didaktické studie 6, 2014, s. 75-92.

JIRÁK, J.; WOLÁK, R. (eds.) Mediální gramotnost – nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.

JOHNSON, S.; MILANI, T. M. Language ideologies and media discourse. London – NY: Continuum, 2010. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům NK ČR.

JUNKOVÁ, B. Jazyková dynamika současné publicistiky. Praha: ARSCI 2010. ISBN 978-80-7420-007-6.

KRAUS, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1578-3.

LAKOFF, G. Don't Think of an Elephant! Know Your Values and Frame the Debate. White River Junction : Chelsea Green Publishing, 2004. ISBN 1-931498-71-7.

POTTER, W. J. Theory of media literacy: a cognitive approach. Thousand Oaks: Sage, 2004. ISBN 0-7619-2952-5.

SCHNEIDEROVÁ, S. Možnosti analýzy mediálního diskurzu v mediální výchově. Didaktickéstudie 2, 2014, s. 162–180.

SCHNEIDEROVÁ, S. Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2884-4.

ŠTĚPÁNÍK, S. Analýza diskurzu ve školské praxi na příkladu z Anglie. Český jazyk a literatura 65, 2015, s. 164-173.

 

Doporučená odborná literatura

BEDNAŘÍK, P.; JIRÁK, J; KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3028-8.

BURTON, G.; JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Barrister & Pr.: Brno 2001. ISBN 8085947-67-6.

ČAPKOVÁ (HOLANOVÁ), R. Kompetence SŠ studentů k vnímání mezitextového navazování v reklamních textech a řeči o ní. Didaktické studie V, 2009, s. 65–78.

HIRSCHOVÁ, M.; SVOBODOVÁ, J. Komunikační strategie v jednom typu mediálního diskursu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4457-4.

HOLANOVÁ, R. Jak reklamní texty ovlivňují vyjadřování středoškolských studentů. Český jazyk a literatura, 2010-2011, roč. 61, č. 3, s. 118–125.

JANOVEC, L. Media education – full value subject of education or an embarrassing scheme? In Sapere Aude. Evropské a české vzdělávání. Hradec Králové: Magnanimitas, 2011, s. 2–7. ISBN 978-80-904877.

JANOVEC, L.; HOLANOVÁ, R. Intertextualita ve vyučování českého jazyka. Český jazyk a literatura 65, 2014/2015, s. 75-80.

JIRÁK, J.; KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.

KEPA-FIGURA, D.; NOWAK, P. Jazykový obraz světa a mediální obraz světa. In Saicová Římalová, L. Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Praha: Univerzita Karlova v Praze,Filozofická fakulta, 2007, s. 71–85. ISBN 978-80-7308-212-3.

LAKOFF, G. The political mind: why you can't understand 21st-century American politics with an 18th-century brain. New York: Viking, 2008. ISBN 978-0-670-01927-4.

LUHMANN, N. The Reality Of The Mass Media. Cambridge: Polity, 2000. ISBN 9788004740760.

McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-200-9.

McLUHAN, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000. ISBN 80-7217-128-3.

McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.

MEYROWITZ, J. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0905-3.

POLÁKOVÁ, E. Mediálne kompetencie. Úvod do problematiky mediálních kompetencií. Trnava: FMK UCM 2006. ISBN 978-80-89220-65-6.

POSTER, M. Second Media Age. Cambridge: Polity Press, 1995. ISBN 978-07-4561-395-6.

POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 1999. ISBN 978-80-204-2206-4.

POSPÍŠIL, J.; ZÁVODNÁ, L. S. Mediální výchova. Computer Media, 2009. ISBN 978807402022-3.

PROKOP, D. Boj o média: dějiny nového kritického myšlení o médiích. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0618-6.

RAMONET, I. Tyranie médií. Praha: Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-1037-6.

REIFOVÁ, I. (ed.) Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.

STREJČKOVÁ, D. Používané didaktické metody při implementaci mediální výchovy do výuky českého jazyka a literatury. In ŠMEJKALOVÁ, M. (ed.) Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha: UK-PedF, 2012, s. 27–38. ISBN 978-80-7290-603-1.

VERNER, P. Mediální výchova. Úvaly: Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-042-5.

WATSON, J.; HILL, A. Dictionary of Media & Communication Studies. London: Arnold, 2000. ISBN 978-08-0204-783-0.

WATSON, J. Media Communication: An Introduction to Theory and Process. New York: Palgrave, 2003. ISBN 978-14-0390-149-1.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html