SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Communicative Skills and Their Development - OPDC1C005B
Title: Komunikační dovednosti a jejich rozvoj
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 36 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Interchangeability : OD2303118
Is interchangeable with: OD2303118
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)
Hlubší analýza komunikačních dovedností jako manifestací komunikační kompetence jedince ve vztahu ke kompetencím dalším, zvláště jazykové, resp. sociolingvistické a pragmatické; vývoj termínu komunikační kompetence, vztah pojmů komunikační činnosti – dovednosti – kompetence, teoretické vymezení. Evoluce komunikační kompetence jedince v závislosti na rozvoji jeho kognitivních procesů v průběhu školní edukace. Zvládání interakčních řečových modelů a kompenzačních strategií ve vztahu k osvojování konvenčních komunikačních schémat, způsoby dosahování komunikační úspěšnosti a možnosti jejich edukace. Výsledky mezinárodních srovnávacích výzkumů, jejich analýza, diagnostika komunikační kompetence.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Základní odborná literatura

BÍNA, D. Pragmatistická perspektiva komunikační kompetence. České Budějovice : Vlastimil Johanus, 2008. ISBN 978-80-904247-1-5.

GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.

HÁJKOVÁ, E. Kapitoly z didaktiky češtiny. Praha: PedF UK, 2020, v tisku.

HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základních škol). Praha : UK v Praze, PedF, 2008. ISBN 978-80-7290-364-1.

HÖFLEROVÁ, E. Jazykové prostředky žákovských komunikátů. In Sociolingvistické a psycholingvistické aspekty jazykovej komunikácie. Banská Bystrica : UMB, 1996.

HÖFLEROVÁ, E. Školský diskurz v češtině a možnosti jeho zkoumání. In Západoslovanské jazyky v 21. století. Ostrava : OU, 2005. ISBN 80-7368-158-7.

HYMES, D. H.On Communicative Competence. Výtah In Pride, J. B.; Holmes, J. (eds.), Sociolinguistics. Baltimore: Penguin Books, 1972, s. 269–293.

JAKLOVÁ, A. Interdisciplinární výzkum řečové činnosti mládeže. České Budějovice : Pedagogická fakulta, 1986.

KESSELOVÁ, J. Detská reč a komunikačné vyučovanie materinského jazyka na 1. stupni ZŠ. In: Ondrejovič, S. (ed.) Sociolinguistica Slovaca 3. Bratislava : Veda, 1997, s. 268–274. ISBN 80-224-0514-1.

KESSELLOVÁ, j. Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov : Náuka, 2001. ISBN 80-89038-05-0.

LIPTÁKOVÁ, Ľ. Metódy diagnostikovania komunikačnej kompetencie žiaka. In Marešová, H.; Macoun, T. (eds.) Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Olomouc : UP, PedF, 2009, s. 228–235. ISBN 978-80-244-2240-4.

PALENČÁROVÁ, J.; KESSELOVÁ, J.; KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava : SPN, 2003.  ISBN 978-80-100-0328-0.

RICKHEIT, G.; Strohner, H. Handbook of communication competence. Berlín : Mouton de Gruyter, 2008. ISBN 978-3-11-018829-5.

SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava : Ostravská univerzita Ostrava, 2000. ISBN 8070421754.ZÍTKOVÁ, J. (ed.) Komunikace a její místo v rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní a základní vzdělávání. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4533-0

ŠTĚPÁNÍK, S. et al. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didatické reflexi, Praha: Karolinum, 2019, ISBN 978-80-246-4353-3.

ŠTĚPÁNÍK, S. et al. Školní výpravy do krajiny češtiny. Praha:Fraus, 2020, ISBN 978-80-7489-595-1.

 

Doporučená odborná literatura:

BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN: 80-7178-479-6.

GAVORA, P. a kol. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava : SPN, 1988.

GAVORA, P. Gramotnosť: vývin modelov, reflexia praxe a výskumu. Pedagogika 52, 2002, č. 2, s. 177–181.

KOŘENSKÝ, J. Komunikace a čeština. Jinočany : H+H, 1992. ISBN 80-85467-92-5.

LEUNG, C. Convival Communication: recontextualizing communicative competence. International Journal of Applied Linguistics 15, 2005, s. 119–143. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům knihoven Univerzity Karlovy v Praze.

MLČOCH, M. (ed.) Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích. Olomouc : Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2741-6.

Multidisciplinární komunikace – Problém a princip všeobecného vzdělávání. Praha : PedF UK, 2005. ISBN 80-7290-199-0.

PROUZOVÁ, R. Řízené vyprávění dětí. In: Pražská skupina školní etnografie: 5. třída. Výzkumná zpráva. Praha : UK, 2000.

PRůCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.

SLANČOVÁ, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. Prešov : PU, 2008. ISBN 978-80-8068-701-4.

STRAKOVÁ, J. a kol. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha : UIV, 2002. ISBN 80-211-0411-2.

TRAPPES-LOMAX, H.; FERGUSON. G. Language in language teacher education. Philadelphia : J. Benjamins Pub. Co., 2002. ISBN 978-90-272-9624-5. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům Národní knihovny ČR v Praze.

VIKTOROVÁ, I. Od sedmi do jedenácti : jak děti mladšího školního věku píší literaturu. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1630-8.

VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.

VYSKOČILOVÁ, E.Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha : SPN, 1991.

WATZLAWICK, P. Pragmatika lidské komunikace : interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno : Newton Books, 2011. ISBN 978-80-87325-00-1.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html