SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
From the Beginnings of the 19th Century to Avant-Garde Art - OPBV4V043A
Title: Od počátků 19. století k uměleckým avantgardám
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBV3V043A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D.
Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV4V031A
Is pre-requisite for: OPBV4V052A
Annotation -
Last update: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (27.09.2022)
Transformation of thought, culture and art in the Enlightenment and after the Great French Revolution. Long 19th century from classicism, empire and historical styles to romanticism, realism, symbolism and impressionism to secession. The birth of modern art and architecture around 1900. Fauvism, expressionism, cubism and cubist architecture, abstraction, dada, art-deco, functionalism, social art, surrealism and their changes until 1945. The aim is to understand the new meaning of 19th-century art for today, and, conversely, a reflected understanding of modern art and the transformation of its stimuli into contemporary art. The aim of the course is to acquaint students with the changes of fine arts from the beginning of the 19th century to the first half of the 20th century through cross-sectional topics. The concept of the subject is not based on factual knowledge. These are just a means to cultivate visual literacy, the ability to look for context in a broader context. 1) From the Enlightenment and Classicism to the Empire. Goya, Ingres, David. 2) Romanticism, historical styles in architecture, sculpture and arts and crafts, salon and historical painting. Reflections of 19th century artistic expressions in contemporary art. 3) Realism, Barbizon school, Courbet, Corot, Rodin. 4) Impressionism, post-impressionism, Art Nouveau, art around 1900. 5) Fauvism and expressionism. 6) Cubism in Paris and Prague. 7) The emergence of abstract art. Constructivism. Functionalism in architecture. 8) Dada, surrealism, social art.
Descriptors - Czech
Last update: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (27.09.2022)

Celková časová zátěž studenta 112,0

 

Odpovídající množství kreditů 3

 

Přidělené kredity 3

 

Zakončení Z

 
   

Přímá výuka

 

Přednášky: 0

 

Cvičení: 1

 

Praxe: 0

 
   

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky                                                  60 minut

 

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 50 minut

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut

 

Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin

 

Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin

 

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin

 

 

 

Plnění předmětu

 

Seminární práce  10 hodin

 

Příprava na zápočet 10 hodin

 

Příprava na zkoušku a zkouška 0,3 hodiny

 
Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (27.09.2022)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
PIJOAN, José. Dějiny umění, 1–10, Praha: Odeon 1977–1984, 8, 7–66, 129–149, 183–201, 215–301. 
BELL, Julian. Zrcadlo světa. Nové dějiny umění. Praha: Argo 2010, s. 259–309, 338–411. ISBN 978-80-257-0280-2 
ZYKMUND, Václav. Stručné dějiny moderního malířství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1971.DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5 
LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989. ISBN 80-2070087-0 
BLAŽÍČEK, Oldřich Jakub – Jiří KROPÁČEK. Slovník pojmů z dějin umění. Názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Praha: Aurora 2013.  ISBN 978-80-7299-104-4  

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Syllabus -
Last update: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (27.09.2022)

1) From the Enlightenment and Classicism to the Empire. Goya, Ingres, David.

2) Romanticism, historical styles of architecture, sculpture and arts and crafts, salon and historical painting. Reflections of artistic expressions of the 19th century in contemporary art.

3) Realism, Barbizon school, Courbet, Corot, Rodin.

4) Impressionism, post-impressionism, Art Nouveau, art around 1900.

5) Fauvism and expressionism.

6) Cubism in Paris and Prague.

7) Origin of abstract art. Constructivism. Functionalism in architecture. 

8) Dada, surrealism, social art. The more extensive content of the course will allow students of the full study plan a deeper immersion into the issue and will be fulfilled through the modification of requirements for students.

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (27.09.2022)
splnění testu ke zkoušce 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html