SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Professional Practice with Reflection - OPBF4F042A
Title: Oborová praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 30 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
The course allows students to concretize the knowledge and skills from the subject Didactics of FJ I. During independent work at a chosen type of school or other educational institutions and under the guidance of an experienced teacher or lecturer, they will have the opportunity to understand the basic topics associated with educational reality and reflect it through theoretical and practical activities at the faculty. The student will create a "didactic diary" (portfolio) and formulate a personal list of key issues for further preparation for the follow-up study of teaching. Collaborative reflection on practice is also part of the course. The student will also become familiar with basic observation and evaluation tools (observation sheets and observation techniques). Topics of observation and reflection include: the school and the place of the school subject in it, the language classroom, the language teacher, the pupil and the student in a language class, didactic material, the curriculum, lesson observation, lesson reflection, foreign language as a leisure activity.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut (příprava na výuku je individuální, podle pokynlů vedoucího učitele)
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin (hledání odpovědí na praktické problémy v teoretické literatuře kurzu Didaktika FJ I a učebnicích)
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin (učebnice, pracovní sešity, metodické příručky pouřívané na konkrétní škole)
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin (zpracování portfolia, společná reflexe)

Seminární práce 10 hodin (portoflio)

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

TOMKOVÁ, A.; SPILKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M.; MAZÁČOVÁ, N.; KRČMÁŘOVÁ, T.; KOSTKOVÁ, K.; KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

PESCHEUX, M.  Analyse de pratique enseignante en FLE/S. Paris: L´Harmattan, 2007.

TELLIER, M., CADET, L. (dir.)  Le corps et la voix de l´enseignant : théorie et pratique. Paris: Maison des Langues, 2014.

ALEXANDRE, D. Les méthodes qui font réussir les élèves. Paris : ESF éditeur, 2011.

PERETTI, A. de, MULLER, F.  Mille et une propositions pédagogiques. Paris : ESF éditeur, 2008.

DUVILLARD, J.  Ces gestes qui parlent. Paris : ESF éditeur, 2016.

PERRENOUD, P.  Métier d’élève et le sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux : ESF éditeur, 1994.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (25.01.2024)

12 hodin praxe ve školách a zařízeních.

Zpracování reflektivního portfolia a reflexe s vyučujícím. (Portfolio lze případně předložit po opravě a doplnění ke druhému posouzení)

Zpracování průběžných úkolů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html