SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of mathematical literacy with excursion - OPB03M604C
Title: Didaktika matematické gramotnosti s exkursí
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michaela Kaslová
Teacher(s): PhDr. Michaela Kaslová
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (18.01.2024)
Kurz obsahuje jak část didakticko-teoretickou, tak část praktickou: pozorování v mateřské škole nebo případná přímá práce s dětmi, analýza situací a diskuse. Cílem kurzu je prohloubit didaktické myšlení posluchačů, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy. Kurz je koncipován tak, aby absolventi dokázali vhodně promýšlet aktivity rozvíjející předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti s přihlédnutím k individuálním potřebám dětí, ke složení kolektivu, a to v prostředí mateřské školy, v daném systému a s daným ŠVP. Dalším cílem kurzu je rozvinout schopnost budoucích učitelů vhodně reagovat na danou situaci, tedy i zvládat dílčí diagnostiku dítěte v průběhu hry. Oproti původní akreditaci je tento cíl rozšířen o prohloubenou diagnostiku vzhledem k pojmu číslo v roli počtu a vzhledem k problematice časoprostorové orientace s využitím výsledků výzkumu vyučujícího. Témata: 1) Rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jednoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmatematické gramotnosti typ 1. 2) Diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a grafické a gestické modely a diagnostika schopnosti zpracování časoprostorových údajů; pojem celek a jeho části - rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční. 3) Gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v pregrafické práci s celkem a částmi. 4) Porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra. 5) Kompletace a substituce v manipulativních, grafických a akustických aktivitách; cesta k celé větě. 6) Pravda a nepravda - vyhodnocení pravdivosti sdělení a lokální důkaz; hry na pravděpodobnost. 7) Stolní hry s pravidly: vybrané strategie seznamování s pravidly. 8) Volitelná témata dle zájmu studentů.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (18.01.2024)

Cílem předmětu je užší propojení teorie s praxí, rozvoj didaktických dovedností v kontextu předmatematické gramotnosti v mateřské škole, u studentů prohloubit didaktické myšlení, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (18.01.2024)

Studium dané problematiky je rozděleno dle kreditních bodů v akreditaci na hodinové dotace následovně: 24 h prezenčně, 30 h samostané písené práce v průběhu na závěr kurzu, zbytek samostudium.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

HEJNÝ, M. a Fr. KUŘINA Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2014. 978-80-262-0901-0.

HLAVLÍKOVÁ, J. Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc. DP UK PEF 2018

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. Cesta k práci s číslem. Praha: Pro futuro consulting, 2014.

KASLOVÁ, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016.

KASLOVÁ, M. (2015) Pre-school child and natural number. In Kreiner, K. and  N. Vondrová (ed.)  Proceedings CERME9, (2035 - 2037). Prague: Charles University Faculty of Education. ISBN 978-80-7290-844-8

KASLOVÁ, M. a A. HAVLÍČKOVÁ (2023) Karetní hry pro děti ve věku 5-10 let. In Naďa Vondrová (Ed.) Sborník konference Dva dny s didaktikou matematiky, s. 157-166. Dostupné na https://8d8f55af62.clvaw-cdnwnd.com/0023db53731df613e31376e312bef977/200000239-ebe8febe91/Sbornik%20Dva%20dny%20s%20didaktikou%20matematiky%202023%20(1).pdf

KASLOVÁ, M. a R. HAVLÍČKOVÁ (2022) HRY K PŘEMÝŠLENÍ.In Naďa VONDROVÁ (Ed.) SBORNÍK DVA DNY S DIDAKTIKOU MATEMATIKY, S. 101-115, doastupné na https://8d8f55af62.clvaw-cdnwnd.com/0023db53731df613e31376e312bef977/200000209-4984e49850/Sborn%C3%ADk%20Dva%20dny%20s%20DM%202022.pdf

LÁTAL, I. Počítání s kostkáčem. Praha: Česká televize 2006. ISBN 80-85005-63-8.

MLČOCHOVÁ, M. a kol. Šimonovy listy 1 - 16. Praha: Kosmas, 2009 – 2011.

VANČUROVÁ, E. 5x Filip. Praha: Albatros, 1984.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (01.03.2024)

V prostředí mateřské školy se střídá forma pozorování a vlastní práce s dětmi, vše propojeno s reflexí a analýzou evidovaných dat. Oporou jsou texty tvořené k tématům, která si vybrali studenti na počátku kurzu, student si vytváří portfolio.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (18.01.2024)

Témata: 1) Rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jednoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmatematické gramotnosti typ 1.
2) Diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a grafické a gestické modely a diagnostika schopnosti zpracování časoprostorových údajů; pojem celek a jeho části - rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční.
3) Gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v pregrafické práci s celkem a částmi.
4) Porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra.
5) Kompletace a substituce v manipulativních, grafických a akustických aktivitách; cesta k celé větě.
6) Pravda a nepravda - vyhodnocení pravdivosti sdělení a lokální důkaz a přesahy do etiky; hry na pravděpodobnost.
7) Stolní hry s pravidly: vybrané strategie seznamování s pravidly. 8) Volitelná témata dle zájmu studentů.

Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (18.01.2024)

 úspěšné zakončení 2.r. ZS; případně vykonaná ZK v LS 2.r.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (01.03.2024)

Zakončení předmětu je podmíněno splněním požadavků a-c: a) nadpoloviční účastí (vyšší než 50 %); b) aktivní účastí na semináři - zapojení do práce s dětmi, do analýzy aktivit, do diskuse; c) vlastní přípravou v písemné podobě ke zvolenému tématu.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Odkaz na kurz v Moodle je:  https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8675 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 videozáznamy praxí

Odkaz na kurz v Moodle je:  (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html