SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Mathematical Pre-Literacy Development - OPB03M404A
Title: Didaktika rozvoje matematické pregramotnosti
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 25 / 75 (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michaela Kaslová
Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Michaela Kaslová
Pre-requisite : OPB03M303A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (18.01.2024)
Kurz seznamuje s různými metodickými přístupy, avšak hlavní důraz je kladen na komplexní rozvoj dítěte s důrazem na reálné konstruktivistické přístupy. Na konci kurzu mají být studenti schopni propojovat základy matematické gramotnosti a předmatematické gramotnosti s postupy vhodnými pro práci s dítětem od dvou let po jeho vstup do základní školy. Mají být motivování k uplatnění kritického myšlení v kontextu předmatematické gramotnosti. Cílem kurzu je podnítit autonomní myšlení posluchačů tak, aby byli schopni propojovat základy matematické gramotnosti a předmatematické gramotnosti s postupy vhodnými pro práci s dítětem od dvou let po jeho vstup do základní školy. Studenti mají chápat jistou pluralitu možných postupů a jejich úskalí; uplatňovat kritické myšlení v kontextu předmatematické gramotnosti; vytvářet k uvedeným modelovým příkladům další a s oporou o autoreflexi aktivity modifikovat pro dané prostředí.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (18.01.2024)

Cílem předmětu je rozvinout u studentů tvořivé i kritické myšlení v kontextu matematické i předmatematické gramotnosti s přihlédnutím ke specifikům vývoje dítěte v mateřské škole či přípravné třídě.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (01.02.2024)

Kurz představuje 24 h přímé práce v semináři, dále průběžnou písemnou přípravu na semináře v rozsahu cca 20 h, 1 h rozbor výstupu na souvislé praxi; zbytek hodinové dotace  je rezervován samostudiu na závěrečnou zkoušku.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (12.01.2020)

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. (2015) Polytechnická výchova a příprava na školní matematiku – mozaiky a cesta k míře. In J. Slowík, J. (ed.) Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v MŠ. (20 – 38) Plzeň: ZČU.  ISBN 978-80-261-0560-2.

KASLOVÁ, M. Labyrinty – metodické listy pro mateřské školy. Praha: RAABE, 2006. (případně stránky RVP MŠMT)

KASLOVÁ, M. Malí počtáři – polytechnická výchova a předmatematická gramotnost (18 stran). Mladá Boleslav: VISK, 2015. (18 stran, projekt ESF bez ISBN)

KASLOVÁ, M. Rytmnizace, pravidelnosti, řady. Metodické listy RAABE. Praha: Raabe 2002.

KUPČÁKOVÁ, M. Zobrazení prostoru kreslením a modelováním. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (120-154). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

SANDBERG I. a L. SANDBERG O malé Aničce, Praha, Albatros, 1988

STOPENOVÁ A. K prostorové představivosti dětí předškolního věku. IN: ACTA PAEDAGOGICAE ANNUS III PREŠOV – OLOMOUC, (61 – 70). PREŠOV: ROKUS, 2004. ISNB 80-7220-182-4.

SWOBODA, E. How to introduce young children to the repeating geometric patterns. [In] Novotná, J. a  H. Moraová (ed.)

Proceedings of SEM’13 Conference, (314 -321). Prague : Charles University, Faculty of Education, 2013. ISBN 978-80-7290-637-6.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)

Přednáška se prolíná s dílnou s akcentem na konstruktivistické přístupy, posilováním práce ve skupinách.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)

Zkouška je ústní; student odpovídá na dvě otázky, které mu určuje hod dvacetistěnem. K absolvování zkoušky je nutné, aby prokázal porozumění problametice obsažené v obou otázkách alespoň v základu. U zkoušky má student prokázat, že chápe matematicku podstatu aktivit v mateřské škole a je schopen didakticky myslet, tedy propojit matematiku s kognitivní a vývojovou psychologií v prakticky zaměřené části optázky.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)

Témata: 1) Rozvoj prelogického myšlení (pravdivost; negace a vylučovací proces; stromy třídění; uvažování a usuzování); proces zobecňování (kvantifikované výroky); tvorba výroků dosazováním z DO; dokazování (první okruh prolíná následnými okruhy a je propojen na volitelný předmět Didaktika matematické gramotnosti II s exkurzí). 2) Cesta ke slovní úloze (od tvorby představ, metody řešení po komunikaci; včetně slovních úloh s geometrickou tématikou). Studenti si prostudují didaktiky dalších předmětů, sledují přesahy do čtenářské pregramotnosti a výtvarné výchovy. 3) Pojem kvantity neurčité, pojem číslo v kontextu mateřské školy; počátky finanční gramotnosti. Pojmotvorný proces prolíná následnými okruhy jak ve vazbě na rozvíjející, tak na diagnostické aktivity. 4) Prostorová orientace, prostorová paměť (statická i dynamická) a prostorová představivost; manipulativní a kinestetické aktivity propojené na rozvoj slovní zásoby; práce s modelínou, obrázkem, skládankami, stavebnicemi (vývoj stavby), práce s papírem a podobně. 5) Orientace v čase respektive časoprostoru; pozorování – příčinnost/ následnost a čas; časový odečet. 6) Poznávání tvarů, zaplňování prostoru, identifikační a korekční postupy; práce s těstem, se sypkým materiálem a s vodou; prvky topologie (vnitřek, vnějšek, hranice, překrývání, dotýkání); cesta k míře; celek a jeho části; druhy celků (návaznost na shodná zobrazení, vývoj stavby). Okruh zčásti navazuje na ZS, dále je doplněn o práci didaktickými materiály a úkoly s nimi spojenými. 7) Cesta ke grafickému znaku; práce s modely, obrázky, plánky a předlohami; práce s informací (systemizace poznatků s didaktickými doporučeními). 8) Možné a jisté; práce s možnostmi; prvky kombinatorického myšlení; závislosti, rytmizace a pravidelnosti; substituce a práce s klíčem; práce s labyrinty; prvky pravděpodobnosti ve hrách i mluvě dítěte.

Other recommended courses - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)

Nadprůměrné dítě v matematice

Didaktika matematické gramotnosti s exkurzí

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (24.01.2023)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8651 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html