SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Presentation Art Work in Kindergartens - OPB01V199B
Title: Prezentace výtvarné tvorby v MŠ
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPB01V1G7B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. ak. mal. Ivan Špirk
Is interchangeable with: OKB01V199B
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.04.2019)
The course focuses on the issues of teacher communication with parents, preschool management, but also the public and children themselves, the process and product of children's artwork. It helps students appreciate the importance of parents and other groups of people related to pre-school education about the process and product of children's art work. It introduces students to the principles and potentialities of well-executed presentations and presents the principles of presentation of work in traditional and new media. Thematic plan: • Introduction of questions related to presentation of children’s art work • Chosen principles of profesional art work presentation – examples • Functions of presentation in pre-school I • Functions of presentation in pre-school II • A functional vocabulary of a teacher in relation to presentation of children’s artwork • Visual communication in pre-school I • Basic typographic principles • Basic principles of work with colored area • The physical vs. virtual presentation of children’s work • Notice board – a tool of presentation and evaluation • Portfolio – a tool of presentation and evaluation • Presentation of work in nontraditional art media
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (30.04.2019)

SALTZ, I.: Základy typografie. Praha, Slovart, 2010. ISBN: 978-80-7391-404-2.

VANČÁT, J. Tvorba vizuálního zobrazení. Gnoseologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově.

1. vydání. Praha: Karolinum 2000. 167 s. ISBN 80-7184-975-8.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H

&

H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

Kolektiv autorů.: Ladislav Sutnar – design in action. Praha: Argo, 2003.

MCLUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha, Mladá fronta, 2011. ISBN: 978-80-204-2409-9.

Katalogy aktuálních výstav

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

AMBROSE, G. HARRIS, G.: Typografie. Brno: Computer Press, 2010.

PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem. Praha: Herrmann & synové, 2009 ISBN 978-80-87054-18-5.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (30.04.2019)

Povinná účast na dvou čtyřhodinových konzultacích, důraz na samostudium doporučené literatury a

prezentace výtvarné tvorby.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (30.04.2019)

· Uvedení otázek spojených s prezentací dětských výtvarných prací

· Vybrané principy prezentace profesionální výtvarné práce - příklady

· Funkce prezentace v MŠ I

· Funkce prezentace v MŠ II

· Funkční slovník učitele ve vztahu k prezentaci dětských prací

· Vizuální komunikace v MŠ I

· Základní typografické principy

· Základní principy práce s barevnou plochou

· Fyzická vs. virtuální prezentace dětské práce

· Nástěnka - nástroj prezentace a hodnocení

· Portfolio - nástroj prezentace a hodnocení

· Prezentace práce v netradičních výtvarných médiíc

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html