SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching mathematics based on the building of schemas - ON2310V09
Title: Vyučování matematice na 2. stupni založené na budování schémat
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: specialized
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Annotation -
Last update: STEHLIKO (28.10.2019)
The course aims at teaching mathematics using the method of building mental schemes developed by M. Hejný and his team. The focus will be on the teaching of mathematics at the lower secondary school. The emphasis is put both on the theoretical background of the method and its practical realisation.
Literature - Czech
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (09.07.2016)

Učebnice matematiky pro 2. stupeň autorského kolektivu vedeného prof. Hejným.

Requirements to the exam - Czech
Last update: STEHLIKO (07.09.2018)

Zápočet lze získat za vypracování seminární práce, která bude buď „teoretická“, nebo experimentální (odzkoušení vlastní gradované série úloh s žáky zvoleného věku).

Syllabus - Czech
Last update: STEHLIKO (07.09.2018)

Didaktická matematická prostředí tvoří oporný sloup vyučování matematice v edukačním stylu genetického konstruktivizmu. Od před-školy až po maturitu.

Posluchači budou seznámeni s několika sémantickými prostředími jako Autobus, Schody, Mince, Parkety a několika strukturálními prostředími jako Součtové trojúhelníky, Součinové čtverce, Pavučiny, Mříž.

U každého prostředí bude ukázán jeho dynamizmus od první třídy po maturitu a naučíme se tvořit gradované série úloh potřebné pro individualizaci výuky.

 

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html