SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Research in Mathematics Education - ON2310304
Title: Výzkum v didaktice matematiky
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Annotation - Czech
Last update: STEHLIKO (10.02.2017)
Kurz je zaměřen na vyučování matematice založené na budování schémat (tzv. metoda VOBS nebo Hejného metoda), a to pro 2. stupeň základní školy. Jde o pokračování kurzu ze zimního semestru. Studenti, kteří první kurz nenavštěvovali, dostanou písemné materiály a přístup k videozáznamům výuky.
Aim of the course - Czech
Last update: STEHLIKO (10.02.2017)

Cílem předmětu je, aby se studenti seznámili s principy vyučování podle VOBS (viz také www.h-mat.cz) tak, aby v budoucnu mohli pomocí této metody vyučovat.

Literature - Czech
Last update: STEHLIKO (10.02.2017)

 

Učebnice matematiky pro 2. stupeň autorského kolektivu vedeného prof. Hejným.

Teaching methods - Czech
Last update: STEHLIKO (10.02.2017)

Interaktivní seminář.

Requirements to the exam - Czech
Last update: STEHLIKO (10.02.2017)

 K zápočtu bude požadováno vypracování jedné výzvy. Tyto výzvy jsou součástí textu, který bude posluchačům poskytnut.

Syllabus - Czech
Last update: STEHLIKO (10.02.2017)

Přednáška je věnována především slovním úlohám a menší část pak interakci učitel – žák a učitel – třída.


Na jednoduchých aditivních i multiplikativních slovních úlohách je popsána anatomie slovní úlohy a situace slovní úlohy – nástroje, pomocí nichž učitel může tvořit úlohy  daného typu a požadované náročnosti. Uvedeny jsou řešitelské strategie některých statických, ale zejména dynamických úloh (o věku, o setkávání, o plnění bazénu) i jejich didaktické zpracování. Je ukázáno, jak učitel pomocí implicitních úloh může iniciovat objevitelské procesy žáků.  Dále  jsou rozvedeny řešitelské postupy: metoda simplifikace, metoda „od konce“ a metoda rozkladu. Poslední kapitola slovních úloh je věnována logice, úlohám, které pomáhají budovat ve vědomí žáků logická schémata

V druhé části je popsána dialogická i postojová edukační strategie učitele a poukázáno je na důsledky, které z těchto přístupů plynou pro kvalitu výuky matematiky.  

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html