SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of didactical situations - ON2310301
Title: Teorie didaktických situací
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:combined
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Pre-requisite : ON2310002
Annotation -
Last update: NOVOTNAJ/PEDF.CUNI.CZ (28.03.2009)
The course is a part of D1 focusing on didactics of mathematics.
Aim of the course -
Last update: NOVOTNAJ/PEDF.CUNI.CZ (28.03.2009)

The course offers the participants a more detailed identification of one of the most important theories from this domain.

Literature -
Last update: NOVOTNAJ/PEDF.CUNI.CZ (28.03.2009)

BROUSSAU, G.: Theory of Didactical Situations in Mathematics. [Dordrecht,/Boston/London: Kluwer Academic Publishers, 1997. (Francouzská verze: Brousseau, G. (1998). Théorie des situations didactiques.) ISBN 0-7923-4526-6.

BROUSSAU, G. - SARRAZY, B.: Glossaire de quelques concepts de la théorie des situations didactiques en mathématiques. DAEST, Université Bordeaux 2, 2002.

HRABÁKOVÁ, H.: Využití Teorie didaktických situací v prostředí české školy. [Diplomová práce.] Praha: UK-PedF, 2005.

NOVOTNÁ, J. Ukázky analýzy a priori pro slovní úlohy. In: Sborník z JŠDS Vrabcov, jaro 2003. Praha: UK-PedF, OR Didaktika matematiky, s. 31-54.

NOVOTNÁ, J. ? PELANTOVÁ, A. - HRABÁKOVÁ, H. ? KRÁTKÁ, M.: Příprava výukových situací. In Sborník příspěvků celostátní konference Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let? Plzeň: Vydavatelský servis Plzeň, 2006, p. 151-173. ISBN 80-86843-08-4.

NOVOTNÁ, J. ? PELANTOVÁ, A. - HRABÁKOVÁ, H. ? KRÁTKÁ, M.: Příprava a analýza didaktických situací. Studijní materiál k projektu Podíl učitele ZŠ na tvorbě ŠVP. Blok D02. Praha: JČMF 2006. ISBN 80-7015-085-8 [CDROM]

SLOŽIL, J.: Teorie didaktických situací v české škole : Dělitelnost přirozených čísel v 6. ročníku ZŠ. [Diplomová práce.] Praha: UK-PedF, 2005.

SPAGNOLO, F. ? ČIŽMÁR, J.: Komunikácia v matematike na strednej škole. Brno: Masarykova universita, 2003.

Teaching methods -
Last update: NOVOTNAJ/PEDF.CUNI.CZ (28.03.2009)

Seminar

Requirements to the exam -
Last update: NOVOTNAJ/PEDF.CUNI.CZ (28.03.2009)

preparation and realization of a didactical situation using the knowledge and abilities gained in the course.

Syllabus -
Last update: NOVOTNAJ/PEDF.CUNI.CZ (28.03.2009)

1. Basic notion of TDS (situation, milieu, knowledge and its types, didactical contract, a priori and a posteriori analyses)

2. Basic principles of TDS

3. Designing didactical situation

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html