SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Czech as a Second Language - ON2303121
Title: Didaktika češtiny jako druhého jazyka
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNC2C117B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Pre-requisite : ON2303101
Opinion survey results   Examination dates   SS schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (07.10.2017)
European frame of language description and Czech language strata description. Didactic problems of bilingualism. Interference of mother tongue and the second language in relation to language typology. Automatisms of a native speaker of Czech in school language education. Sociocultural context of the second language. The ways to examine the level of the second language acquisition. Intergration and evaluation of a foreign pupil.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Základní povinná literatura:

HÁJKOVÁ, Eva: Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014, ISBN 978-80-7290-809-7.
HRDLIČKA, M. Čeština - cizí jazyk. Praha: ISV, 2002, ISBN 80-85866-98-6.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. ISBN 978-80-704-3867-1.
HRONOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk.  Praha: Didakta, 1990, ISBN 978-80-254-5194-6.
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-279-88.
 
Literatura online:
Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. Dostupné z

ŠKODOVÁ, S. - ŠINDELÁŘOVÁ, J. Metodika práce s žáky-cizinci na základních školách, dostupné z:

Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR - úrovně A1, A2 [online]. Dostupné z .
 
Doporučená literatura:
Sborníky Čeština jako cizí jazyk. Materiály ze (I., II., III. atd.) mezinárodního sympozia o češtině jako o cizím jazyku. Praha: UK-FF.
Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ).
Příspěvky v dalších odborných časopisech, např. Didaktické studie, Cizí jazyky, SALi, Nová čeština doma a ve světě, Bohemystika aj.
 
Články do seminářů:
Většina článků do seminářů je v elektronické podobě v Moodlu, jejich seznam bude předán v tištěné podobě v úvodní hodině.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Požadavky k udělení zápočtu: 

  • max. 1 absence
  • aktivní účast na seminářích s využitím poznatků z přednášek
  • plnění dílčích domácích úkolů podle zadání vedoucí semináře
  • přednesení jednoho odborného sdělení na základě 1-2 zadaných článků
  • účast na náslechu na ZŠ, pokud bude možnost praxe
  • zpracování didaktické pomůcky dle požadavků vedoucí semináře, sdělených na 1. hodině. Forma odevzdání: v elektronické a tištěné podobě. Termín odevzdání: stanoví vyučující (práce odevzdané po tomto termínu automaticky znamenají neudělení atestace).

 

 

Po splnění požadavků bude zápočet zapsán do SIS v konzultačních hodinách vyučující.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Název studijního předmětu: Didaktika češtiny jako druhého jazyka
Typ studijního předmětu: povinný
Forma výuky studijního předmětu: seminář
Rozsah studijního předmětu: 13
Forma kontroly předmětu: zápočet
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Vyučující:
 
Seznam tematických okruhů pro seminář:
1. Uvedení do oboru (historie výuky češtiny jako cizího/druhého jazyka a češtiny pro cizince, migranti a migrační politika státu).

2. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly (interference mateřského jazyka a jazyka druhého v závislosti na typologii jazyků, bilingvismus, diglosie, sociokulturní kompetence, začlenění žáků-cizinců do výuky).

3. Společný evropský referenční rámec, reprezentativní popisy češtiny jako cizího jazyka, žákovské korpusy. Výukové metody. Učebnicové soubory.

4. + 5. Náslechy výuky žáků-cizinců v ZŠ (pokud bude možnost) a jejich reflexe.

6. Prezentace didaktických pomůcek pro výuku cizinců - žáků / studentů.




 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html