SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Chapters from Pragmatics II - ON2303115
Title: Kapitoly z pragmatiky II
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc.
Pre-requisite : ON2303107
Is pre-requisite for: ON2303122, ON2303123, ON2303126, ON2303125, ON2303124
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (08.09.2017)
Pragmatic analysis of written and spoken texts. Politeness, its cultural base, language forms. Intercultural communication. Cooperative principle and its violation in everyday communication at school. Im/politeness at school and its infuence on communication. Communicative strategies. Manipulation and assertive skills. Argumentation. Conflict. Gender in the classroom.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (08.09.2017)

Austin, J. L.: Jak udělat něco slovy. Praha 2000.
De Vito, J. A.: Základy mezilidské komunikace. Praha 2001.
Hirschová, M.: Pragmatika v češtině. Olomouc 2006.
Chejnová, P.: Didaktické transformace pragmalingvistikých témat. Praha 2010.
Chejnová, P. (ed.): Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ II. Praha 2007.
Machová. S. - Švehlová, M.: Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha 2001.
Machová, S. - Šamalová, M. (ed.): Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha 2007.

Saicová Římalová, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014.

http://cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=53848


Vybíral, Z.: Psychologie komunikace. Praha 2006.
Watzlawick, P. - Bavelasová, J. B. - Jackson, D.: Pragmatika lidské komunikace (interakční vzorce, patologie a paradoxy). Hradec Králové 1999.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (08.09.2017)

 

Okruhy ke zkoušce:

 

1.      Vymezení pragmatiky jako lingvistické disciplíny, její vztah k ostatním disciplínám

2.      Obrat k jazyku, komunikačně-pragmatický obrat v jazykovědě (představitelé)

3.      Okruhy pragmatických zkoumání

4.      Komunikační schéma (R. Jakobson), komunikativní funkce

5.      Pragmatická analýza textu

6.      Premisy sociální komunikace

7.      Presupozice

8.      Implikatura (ve vztahu ke kooperačnímu principu)

9.      Kooperační princip verbální komunikace (P. Grice)

10.  Konflikt

11.  Manipulace v interpersonální komunikaci

12.  Manipulace v mediální komunikaci

13.  Asertivita

14.  Argumentace

15.  Zdvořilostní princip (G. Leech, R. Lakoff)

16.  Pojem tváře, pozitivní a negativní zdvořilost (P. Brown, S. Levinson)

17.  Řečová etiketa, jazykové prostředky vyjadřování zdvořilosti

18.  Teorie mluvních aktů

19.  Komunikativní funkce výpovědi, nepřímé mluvní akty

20.  Deixe

21.  Analýza dialogu, konverzační analýza

22.  Mluvený versus psaný jazyk

23.  Psaná mluvenost, mluvená psanost

24.  Elektronická komunikace

25.  Gender v jazyce, feministická lingvistika

26.  Interkulturní komunikace, kulturní specifika (G. Hofstede)

27.  Neverbální komunikace

28.  Suprasegmentální jevy a jejich vliv v komunikaci

29.  Výuka pragmatických aspektů na základní škole, zakotvení v RVP

30.  Výuka pragmatických aspektů na střední škole, zakotvení v RVP

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (08.09.2017)

Cíle kurzu:

Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu. Aplikace oborových poznatků do oblasti školské praxe. Rozvoj komunikativních dovedností vzhledem k pedagogické orientaci účastníků kurzu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html