SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Czech Language III - ON2303114
Title: Didaktika českého jazyka III
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNC2C109A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Pre-requisite : ON2303108
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (12.09.2017)
Teaching stylistics, teaching composition, modern teaching methods. Specific aspects of primary and secondary school curricula with regard to stylistics.
Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (14.09.2017)

Základní studijní literatura: ŠTĚPÁNÍK, S., ŠMEJKALOVÁ, M. Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.

Další literatura:

ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV, 1998.
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK,V. Čeština a její vyučování. 1. vyd. Praha : SPN, 1998.
Český jazyk a literatura. 1990- . Praha : SPN.
Didaktické studie. 2010-. Praha : PedF UK.
CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistikých témat. Praha : PedF UK 2010.
ČAPKOVÁ (HOLANOVÁ), R. Kompetence SŠ studentů k vnímání mezitextového navazování v reklamních textech a řeči o ní. Didaktické studie V, 2009, s. 65-78.
HOLANOVÁ, R. Jak reklamní texty ovlivňují vyjadřování středoškolských studentů. Český jazyk a literatura, 2010-2011, roč. 61, č. 3, s. 118-125.
JANÍK, T. "Obecná didaktika" a "Oborové a předmětové didaktiky". In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 651-661.
JANÍK, T. a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2010; Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2011. (pro český jazyk)
JIRÁK, J.; WOLÁK, R. (eds.) Mediální gramotnost - nový rozměr vzdělávání. Praha : Radioservis, 2007.
MACHOVÁ, S. a kol. Pragmatické aspekty řečové komunikace na vyšším stupni gymnázií a SOŠ. Praha: PedF UK, 2005 a další vydání.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Lze mateřštinu vyučovat komunikačně? In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce ČJ na ZŠ. Olomouc: UP, 2007, s. 213-219.
MLČOCH, M. (ed.) Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích. Olomouc : Univerzita Palackého, 2011.
NOVOTNÁ, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha : JČMF, 2006.
PACOVSKÁ J. Didaktika českého jazyka pohledem kognitivní lingvistiky. Didaktické studie, 2011, roč. 3, č. 2, s. 61-71.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 2. vyd. 2005.
ŠKODA, J.; DOULÍK P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011.
ŠMEJKALOVÁ, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie 4, 2012. Monotematické číslo Morfologie v teorii a praxi jazykového vyučování.
ŠTĚPÁNÍK, S., SLAVÍK, J.Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace, roč. 27, č. 1, 2017.

Zahraniční:
The handbook of educational linguistics / edited by Bernard Spolsky and Francis M. Hult. -- Malden : Blackwell Publishing, c2008. Dostupné v Národní knihovně ČR.
CLARKE, S. R.; DICKINSON, P.; WESTBROOK, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. .Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.
PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From. Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.
Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning, online http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/index_sub5.html
REICH, K. Konstruktivistische Didaktik: Lehr- und Studienbuch mit Methodenpool, Weinheim : Beltz Verlag, 2008. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF. (pro germanisty)
Rickheit, G.; Strohner, H. Handbook of communication competence. Berlín : Mouton de Gruyter, 2008. (výběr)

Učebnice českého jazyka:
Učebnice českého jazyka pro základní a střední školy, tištené i elektronické.
Každý student prokáže kompetentní znalost alespoň dvou učebnicových řad pro základní a alespoň dvou učebnicových řad pro střední školy.
Každý student prokáže schopnost pracovat s elektronickými učebnicemi a moderní projekční technikou.

Časopisy Český jazyk a literatura, Pedagogická orientace, Komenský.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (14.09.2017)

Ústní zkouška prověří znalost zadané studijní literatury, kurikulárních a edukačních materiálů a hlavních témat současné didaktiky, domácí i zahraniční, bude shrnovat obsah všech tří absolvovaných kurzů: Didaktika I, II a III. Otázky ke zkoušce vycházejí z okruhů pro SZK - dostupné na webu katedry.

Součástí zkoušky je rovněž didaktická transformace učiva v podobě vytvoření didaktické situace nad určitým tématem, k čemuž bude studentovi poskytnuta příslušná část některé z učebnic. Cílem je prokázat, že si student osvojil znalosti a dovednosti spojené s transformací obsahu pro výuku a přípravou příslušných strategií výuky. Bezpodmínečnou součástí je znalost didaktické terminologie.
Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili podmínky stanovené níže v části Sylabus.

Syllabus - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (14.09.2017)

Didaktika českého jazyka III
Vyučující: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.
Ukončení: zkouška

Cíle:
Student dosavadní získané znalosti a nabyté dovednosti zúročí při tvorbě praktických materiálů, při plánování výuky a v diskusi nad problematickými momenty při výuce. Získá další teoretické poznatky oborové didaktiky.

Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili tyto podmínky:
1. Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neomluvená absence)
2. Vytvoření přípravy didaktické situace k vybranému očekávanému výstupu z RVP ZV nebo RVP G - viz dále; fyzicky odevzdání v semináři v týdnu od 4. do 8. prosince 2017 (odevzdání přímo do rukou vyučující(ho) nebo na sekretariát katedry), uložení v elektronické podobě nejpozději 8. prosince 2017 (23:59) - forma bude dohodnuta v semináři.

Odevzdání práce v zadaných termínech je podmínkou pro přistoupení ke zkoušce.

Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k snížení celkové klasifikace.

Struktura práce

1) Stručné připomenutí charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (rozsah max. jedna stránka A4 - je vyžadován syntetický pohled na problematiku a komparace zdrojů, nikoliv opisování výkladů z odborných příruček!)
2) Stručné postavení příslušného učiva v kurikulu ZŠ a SŠ a jeho funkce v rozvoji klíčových kompetencí, vztah k výstupům v RVP
3) Didaktické zpracování problematiky s opřením o odborné zdroje, včetně zahraničních, podle zadání vedoucí / vedoucího semináře, žádoucí je vlastní rešerše k stanovenému tématu (zahraniční i domácí časopisecké zdroje, elektronické pedagogické databáze, metodické portály, domácí diskusní platformy); zahraniční literatura se vyžaduje v případě, že to povaha učiva české gramatiky či pravopisu dovolí
4) Vlastní didaktická situace

Příprava bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, příp. Rádci začínajícího učitele českého jazyka, autorská práva studenta přitom budou plně respektována.
Didaktické situace budou vycházet z témat učiva standardní edukační trajektorie, která budou podrobena didaktickému zpracování v rámci níže uvedených okruhů.

Posluchači si vyberou jeden očekávaný výstup a rozpracují ho.

RVP ZV pro 2. stupeň ZŠ - očekávané výstupy

Žák

ČJL-9-1-01 odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.
ČJL-9-1-02 rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru.
ČJL-9-1-03 rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj.
ČJL-9-1-04 dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci.
ČJL-9-1-05 odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru.
ČJL-9-1-06 v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči.
ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu.
ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát.
ČJL-9-1-09 uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování.
ČJL-9-1-10 využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.

 

RVP G - očekávané výstupy

Žák

- odlišuje různé variety národního jazyka a vhodně jich využívá ve svém jazykovém projevu v souladu s komunikační situací.
- při analýze vybraných textů popíše základní rysy češtiny a vysvětlí zákonitosti jejího vývoje i současné vývojové tendence.
- v mluveném projevu vhodně užívá nonverbálních prostředků řeči.
- v písemném i mluveném projevu volí vhodné výrazové prostředky podle jejich funkce a ve vztahu.
- k sdělovacímu záměru, k dané situaci, kontextu a k adresátovi; vysvětlí a odůvodní význam slov v daném kontextu.
- v mluveném i psaném projevu vhodně využívá slohotvorné rozvrstvení výrazových prostředků češtiny.
- používá různé prostředky textového navazování vedoucí ke zvýšení srozumitelnosti, přehlednosti a logické souvislosti sdělení; uplatní textové členění v souladu s obsahovou výstavbou textu a rozvíjením tématu.
- při tvorbě vlastního textu mluveného i psaného využívá základní principy rétoriky.
- volí adekvátní komunikační strategie, zohledňuje partnera a publikum; rozeznává manipulativní komunikaci a dovede se jí bránit.
- posoudí a interpretuje komunikační účinky textu, svá tvrzení argumentačně podpoří jeho všestrannou analýzou.
- pořizuje z textu výpisky, zpracovává výtahy, konspekty.
- efektivně a samostatně využívá různých informačních zdrojů (slovníky, encyklopedie, internet).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html