SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Czech Language II - ON2303108
Title: Didaktika českého jazyka II
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNC2C105A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Pre-requisite : ON2303101
Is pre-requisite for: ON2303114
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (19.01.2017)
The next course of Czech language methodology is based on students presentations and their analysis. This includes dealing with problematic situations in the classroom, techniques of good practice, and model lessons.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (19.01.2017)

Čechová, M. - Styblík, V.: Čeština a její vyučování, Praha 1998.
Čechová, M. a kol.: Komplexní jazykové rozbory. SPN, Praha 1996
Čechová, M.: Komunikační a slohová výchova, Praha 1998.
Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno 1994.
Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany 1992, PedF UK 1994.
Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha 1993.

Janík, T. a kol: Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
Minářová, E.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ III. Brno 1994.
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha 1999, 2. vyd. 2005.


Učebnice českého jazyka a metodické příručky


Jednotlivé články ke zvolenému tématu z časopisů:
Český jazyk a literatura
Didaktické studie
Kritické listy
Webové stránky:
www.rvp.cz
www.kritickemysleni.cz

Nedílnou součástí studijní literatury jsou studijní materiály pro předmět Didaktika českého jazyka II vytvořené a uložené ve studijním prostředí Moodle (kurz Didaktika českého jazyka II).

Zahraniční:

The handbook of educational linguistics / edited by Bernard Spolsky and Francis M. Hult. -- Malden : Blackwell Publishing, c2008. Dostupné v Národní knihovně ČR.

CLARKE, S. R.; DICKINSON, P.; WESTBROOK, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. .Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.

PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From. Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.

Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning, online http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/index_sub5.html

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (19.01.2017)

Didaktika českého jazyka II

Cíle:
Student dosavadní získané znalosti a nabyté dovednosti zúročí při tvorbě praktických materiálů, při hodnocení žákovských prací, při plánování výuky a v diskusi nad problematickými momenty při výuce. Se svou rolí učitele bude konfrontován nejen při souvislé pg. praxi, ale také prostřednictvím svého minivýstupu v semináři. Získá další teoretické poznatky oborové didaktiky.


Požadavky k zápočtu:
1. Aktivní účast v semináři, připouští se maximálně jedna absence (důvod netřeba udávat).

2. Seminární výstup na zadané téma


3. Písemné zpracování tématu seminárního mikrovýstupu ve formě kapitoly do sborníku - vzorové didaktické zpracování vybraného tématu. Nutno odevzdat v tištěné a elektronické podobě, rozdělení témat bude učiněno na prvním semináři. Pozdější rozdělení témat není možné, účast na prvním semináři je proto povinná.

Odevzdání všech seminárních prací do Moodle nejpozději 28. dubna 2017, 23,59 hod., vytištěné v tomtéž týdnu v semináři.
Odevzdání přepracovaných prací nejpozději 19. května 2017 v době přítomnosti vyučující(ho) na fakultě.

Pravopisné a gramatické chyby v seminárních pracích budou důvodem k neudělení zápočtu.

Struktura seminární práce sub 3

1) Stručné připomenutí charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (rozsah max. jedna stránka A4 - je vyžadován syntetický pohled na problematiku a komparace zdrojů, nikoliv opisování výkladů z odborných příruček!)
2) Stručné postavení příslušného učiva v kurikulu ZŠ a SŠ a jeho funkce v rozvoji klíčových kompetencí, vztah k výstupům v RVP
3) Didaktické zpracování problematiky s opřením o odborné zdroje, včetně zahraničních, podle zadání vedoucí / vedoucího semináře, žádoucí je vlastní rešerše k stanovenému tématu (zahraniční i domácí časopisecké zdroje, elektronické pedagogické databáze, metodické portály, domácí diskusní platformy); zahraniční literatura se vyžaduje v případě, že to povaha učiva české gramatiky či pravopisu dovolí
4) Vlastní didaktická situace

Příprava bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, příp. Rádci začínajícího učitele českého jazyka, autorská práva studenta přitom budou plně respektována.

Učivo standardní edukační trajektorie, které bude podrobeno didaktickému zpracování. Ústředním úhlem pohledu na ně bude komunikační hledisko, tedy rozvoj funkční jazykové gramotnosti, samostatné aktivní myšlenkové a verbální činnosti žáka, případně tříbení smyslu pro jemné významové rozdíly.

S přihlédnutím ke kurikulu ZŠ:

Syntax, nadvětná syntax, syntaktické prostředky v slohovém užití, syntaktická jazyková kompetence jako součást komplexní kompetence komunikační

1.    Vztah tvarosloví a syntaxe u jednotlivých větných členů

2.    Syntaktické vztahy, syntaktické dvojice

3.    Podmět (typy a synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití)

4.    Přísudek (typy a synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití)

5.    Přívlastek (typy a synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití)

6.    Předmět (synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití)

7.    Příslovečné určení (typy a synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití)

8.    Shoda přísudku s podmětem

9.    Stavba věty jednoduché, tvoření věty jednoduché

10.             Stavba souvětí

11.             Druhy vět a větných ekvivalentů dle funkce

12.             Komunikační funkce výpovědi

13.             Významové poměry mezi větami hlavními, resp. větnými členy

14.             Psaní čárek v souvětí

15.             Psaní čárek ve větě jednoduché

16.             Tvoření vět a souvětí

17.             Tvorba souvětí jako nástroj rozvoje stylizačních dovedností.

18.             Větná skladba v sémantickém pojetí

19.             Textová syntax

 

Lexikologie a sémantika - nemá jít o opakování z prvního stupně!

1.                  Synonymie

2.                  Antonymie

3.                  Homonymie

4.                  Termíny

5.                  Slova jednoznačná a mnohoznačná; nadřazená, podřazená, souřadná

6.                  Principy české slovotvorby

7.                  Překladová a výkladová lexikografie, korpusová  lexikografie

 

Tvoření slov

1.                  Odvozování

2.                  Skládání, zkracování

3.                  Slovotvorný rozbor, stavba slova

4.                  Střídání hlásek při odvozování

5.                  Pravopis související se stavbou slova a tvořením slov

6.                  Kreativita ve slovotvorbě

 

S přihlédnutím ke kurikulu SŠ:

Syntax a pragmatika - nemá jít o opakování ze základní školy!

1.                  Syntaktické vztahy a prostředky jejich vyjadřování

2.                  Syntaktický vztah zmnožení

3.                  Syntaktický vztah dominace

4.                  Větná skladba v sémantickém pojetí

5.                  Základová větná struktura a její typy

6.                  Transformace větných struktur a modifikace syntaktických konstrukcí

7.                  Pojem valence

8.                  Principy závislostní syntaxe

9.                  Principy valenční syntaxe

10.             Chyby a nedostatky u souřadného a podřadného spojování větných členů a vět

11.             Složité souvětí, jeho analýza. Stavba souvětí jako nástroj rozvoje stylizačních dovedností.

12.             Problematika slovosledu

13.             Aktuální větné členění

14.             Nepravidelnosti větné a souvětné stavby

15.             Textová syntax

16.             Komunikační funkce výpovědi

17.             Lingvistická pragmatika a řečové jednání

18.             Zdvořilostní princip, zdvořilost ve smyslu pragmalingvistickém.  Nezdvořilost vs. drzost,  ironie, nekooperativnost

19.             Základy lingvistiky textu - vlastnosti textu

 

Lexikologie a sémantika

1.                  Význam pojmenování

2.                  Druhy pojmenování podle stylistické platnosti

3.                  Významové vztahy mezi slovy

4.                  Přenášení pojmenování (Metafora, metonymie a synekdocha. Mezipředmětové vztahy k LIT.)

5.                  Slovní zásoba (Mezipředmětové vztahy k LIT. A CJ)

6.                  Jazykové nedostatky související s významem pojmenování

7.                  Frazeologie

8.                  Znaková podstata lexikální jednotky

9.                  Teorie jazykového znaku

 

Tvoření slov

1.                  Slovotvorná stavba slova

2.                  Principy a dynamika české slovotvorby

3.                  Odvozování

4.                  Skládání, zkracování

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html