SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Czech Language I - ON2303101
Title: Didaktika českého jazyka I
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNC2C101A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Interchangeability : OPNC2C101A
Is pre-requisite for: ON2303121, ON23031P1, ON2303108
Annotation -
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.01.2013)
The introduction to Czech language methodology gives an overview of basic principles of Czech language teaching.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (05.10.2016)

Cíl: Absolvent bude seznámen s didaktikou českého jazyka jako vědeckou disciplínou, získá bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, adekvátně volit cíle vyučování a vyučovací metody. Zároveň si osvojí nutné dovednosti k výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (05.10.2016)

Ke studiu

povinná:

Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.

Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994.

Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005.

Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.

www.rvp.cz

Učebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠ

odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.

 

doporučená:

Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997.

Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000.

Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992.

Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009.

Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997.

Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997.

 

K tvorbě seminární práce

Šmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012.

Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (05.10.2016)

Kurz: Didaktika českého jazyka I
Ukončení: zápočet

Požadavky k zápočtu:

  1. Aktivní účast v semináři
  2. Průběžné plnění úkolů, které budou zadávány v semináři. 
  3. Prezentace vybraných úkolů
  4. Odevzdání souboru úkolů fyzicky do rukou vyučující(ho), ev. na sekretariát katedry v týdnu od 2. do 6. ledna 2017, v elektronické podobě do 6. ledna 2017 (Z jednotlivých úkolů vytvoří studenti soubor, který předloží ke kontrole. Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k neudělení zápočtu.)
  5. Schopnost samostatného vyhledávání informací v domácích i zahraničních tištěných i elektronických zdrojích, zevrubné studium předepsané literatury včetně odborných časopisů, didaktických portálů, RVP a minimálně dvou řad učebnic pro ZŠ a pro SŠ

 

Obsahem semináře budou následují témata:

Seznam témat s přihlédnutím ke kurikulu pro 2. stupeň ZŠ:

 Zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu

1.      Hláskosloví

2.      Spisovná výslovnost

3.      Zvuková stránka věty

4.      Psaní a výslovnost slov přejatých

 

Pravopis

1.      Psaní velkých písmen

2.      Psaní i, í / y, ý

3.      Psaní ě, předpon s(e)-, / z(e)- a souhláskových skupin

4.      Psaní délky samohlásek

5.      Psaní slov přejatých, psaní zkratek a značek

 

Morfologie

1.      Podstatná jména

2.      Tvary podstatných jmen

3.      Skloňování obecných jmen přejatých

4.      Skloňování cizích vlastních jmen

5.      Přídavná jména

6.      Zájmena

7.      Číslovky

8.      Slovesa

9.      Tvoření slovesných tvarů (časování)

10.  Příslovce

11.  Předložky

12.  Spojky

13.  Částice, citoslovce

 

Obecná poučení o jazyce

1.      Čeština jako jazyk slovanský

2.      Jazyk a jeho útvary, jazykověda a její složky, jazykové příručky

 

 S přihlédnutím ke kurikulu pro SŠ

Zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu

1.      Systém českých samohlásek a souhlásek

2.      Zvuková stránka souvislé řeči

3.      Spisovná výslovnost češtiny - slov domácích a zdomácnělých

4.      Spisovná výslovnost češtiny - výslovnost slov přejatých

5.      Nejčastější chyby ve spisovné výslovnosti

 

Pravopis

1.      Psaní velkých písmen

2.      Psaní i, í / y, ý

3.      Psaní ě, předpon s(e)-, / z(e)- a souhláskových skupin

4.      Psaní délky samohlásek

5.      Psaní slov přejatých, psaní zkratek a značek

 

Morfologie

1.      Základní morfologické pojmy a slovní druhy

2.      Gramatické kategorie jmen

3.      Vývojové tendence u podstatných jmen

4.      Tvary přejatých podstatných jmen

5.      Gramatické kategorie sloves

6.      Vývojové tendence u sloves

7.      Přídavná jména

8.      Zájmena

9.      Číslovky

10.  Slova neohebná

 

Obecná poučení o jazyce

1.      Národní jazyk a jeho členění

2.      Čeština a jazyky příbuzné

3.      Jazyková kultura

4.      Jazykověda a její disciplíny, základní pojmy

5.      Vývoj naší jazykovědy

6.      Jazykové příručky

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html