SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Content and language learning - ON1310N001
Title: Integrovaná výuka matematiky a cizího jazyka
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Mgr. Lenka Procházková, Ph.D.
Is interchangeable with: ON2310V05, OKN1310N01
Annotation -
Last update: NOVOTNAJ/PEDF.CUNI.CZ (22.09.2015)
Content and Language Integrated Learning (CLIL), here teaching and learning mathematics through the medium of English language, is the course that aims to extend the teacher training courses by both language awareness and specific vocabulary. CLIL refers to any learning context in which content and language are integrated in order to fulfill specified educational aims (e.g. mathematics in English). CLIL suggests equilibrium between content and language learning. Both are developed simultaneously and gradually, depending on the age of students and other variables.
Aim of the course -
Last update: NOVOTNAJ/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2012)

Students will get acquainted with the specificities of teaching mathematics through he medium of a foreign language.

 

Descriptors - Czech
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (29.09.2020)

Po dobu distanční výuky z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadávaných e-mailem nebo v Moodle - podrobnější informace budou představeny při prvním distančním setkání;

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

Online výuka bude probíhat v době, kdy je plánována v rozvrhu prezenční výuka předmětu. Adresa: https://el.lf1.cuni.cz/jn/

Literature -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (17.05.2012)

BARWELL,R. Uncrossable boundaries? A discourse analysis investigation of English as an Additional Language and the learning of mathematics. In: British Association for Applied Linguistics, 33rd Annual Meeting, Cambridge, 2000.

NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. CLIL and Mathematics Education. In: Mathematics for Living. The Mathematics Education Into the 21st Century Project. A. Rogerson (ed.), Amman, Jordan, 2000, s. 226-230.

NOVOTNÁ, J., HADJ-MOUSSOVÁ,Z., HOFMANNOVÁ,M. Teacher training for CLIL - Competences of a CLIL teacher. In: Proceedings SEMT 01. Ed. J. Novotná, M. Hejný. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha: 2001, s. 122-126.

NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. & PETROVÁ, J. Using Games in Teaching Mathematics through a Foreign Language. In CIEAEM 53, Mathematical Literacy in the Digital Era. Ghisetti e Corvi Editori, 2001, s.129-131.

PAVESI, M., BERTOCCHI, D., HOFMANNOVÁ,M., KAZIANKA, M. Insegnare in una lingua straniera. M.I.U.R. Milan, Italy: 2001. ISBN 88-900649-0-0.

GARDELLA, F., TONG, V. Implications of Language Development in the Learning of Mathematics. Prague: 1999.

MARSH, D., LANGE, G. Implementing Content and Language Integrated learning. University of Jyvaskyla: 1999.

Teaching methods - Czech
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (29.09.2020)

Seminář

 

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadávaných e-mailem nebo v Moodle - podrobnější informace budou představeny při prvním distančním setkání;

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

Online výuka bude probíhat v době, kdy je plánována v rozvrhu. Adresa: https://el.lf1.cuni.cz/jn/

Requirements to the exam -
Last update: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. (09.09.2017)

Group discussion about the studied literature

Observation sheet, lesson plan and questionnaire

Short episode from the proposed teaching unit presented in the form of peer teaching

Syllabus - Czech
Last update: NOVOTNAJ/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2012)

Co je CLIL

Srovnání různých přístupů ke CLIL

Ukázky výukových jednotek formou CLIL

Zpracování vybraného tématu pro výuku CLIL

 

Learning resources - Czech
Last update: NOVOTNAJ/PEDF.CUNI.CZ (22.09.2015)

e-learningový kurz, přístupové údaje budou studentům předány na prvním semináři

K dispozici je řada elektronických materiálů, např. na http://www.clil.cz/clil-kurzy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html