SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development of reading in the contemporary world - OKO131352
Title: Rozvoj čtenářství v současném světě
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc.
Pre-requisite : OKO131121
Is interchangeable with: OKO133252
Annotation -
Last update: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2008)
Development of reading in the contemporary world.
Literature -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)
  1. GABAL, I., VÁCLAVÍKOVÁ HELŠUSOVÁ, L. Jak čtou české děti: Analýza výsledků sociologického výzkumu [online]. 2003 [cit. 2009-02-04]. Dostupný z WWW:<http://www.gac.cz/documents/nase_prace_vystupy/GAC_cten_jak_ctou_ceske_deti.pdf>.
  2. KRAMPLOVÁ, I., POTUŽNÍKOVÁ, E.: Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV 2005.
  3. KRAMPLOVÁ, I. Zakroužkuj, vyber, zdůvodni (hodnocení čtenářských úloh PISA 2009.  Praha: ÚIV 2011. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/PISA/PISA-2009/Publikace-Zakrouzkuj,-vyber,-zduvodni.pdf>
  4. Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI 2010. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>
  5. LEDERBUCHOVÁ, L.: Dítě a kniha (O čtenářství jedenáctiletých). Plzeň 2006.
  6. PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. A BASL, J. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009 (Umíme ještě číst)- Praha: ÚIV 2010.  [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/PISA/PISA-2009/narodni-zprava.pdf >
  7. ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol.: Metodika čtenářství. Praha2012. (materiál vzniklý v rámci projektu Jak efektivně vyučovat průřezová témata a zároveň rozvíjet čtenářství.) [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_210.pdf>
  8. ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti>
  9. TRÁVNÍČEK, J.:  Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení. Brno: Host 2008.
  10. VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (výzkum recepce konkrétních básní). Olomouc: Hanex 2012. 
  11. VĚŘÍŠOVÁ, I., KRUGER, K., BĚLINOVÁ, E. A kol.: Kudy vede cesta ke čtenáři (Rozvoj dětského čtenáře na druhém stupni základní školy). Praha 2008. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <www.horackova.cz/projctenari/ctenari.htm> 

 

  1. www.czlit.cz  (Portál české literatury - zde naleznete nejen informace o nejnovější české literární produkci, ale i zajímavé informace a odkazy týkající ho se všeho, co souvisí s literaturou)
  2. http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=12_Cten.htm&PHPSESSID=30d6f513acb9178f2abf8735bd77cd5c  (stránka Národní knihovny o čtenářství)
  3. www.citarny.cz (podnětný portál o knihách a čtenářství)
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)

Rozvoj čtenářství v současném světě

Obsah semináře:

  1. Čtenářská gramotnost a její složky
  2. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti, výsledky českých žáků v mezinárodním výzkumu PISA
  3. Čtenářské strategie a dovednosti
  4. Podmínky rozvoje čtenářství (ve škole)
  5. Dílna čtení
  6. Mapy učebního pokroku v oblasti čtenářské gramotnosti
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)

a) active participation in seminar

b) Realization end reflection of reading activity:

Expected extent: 3 pages

1) What book interested me and why / books published after 1989, event. on request /

2) Didactic potential of the book

3) Activity with it (aim of the activity, its brief description, reflection).

Reflection:
• How the activity did
• How children liked them
• What the children learned in this activity
• What I learned / realized
• What else to do differently / better

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html