SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Learning and behavioral disorders - OKNZ1Q026B
Title: Poruchy učení a chování
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:5/0, MC [HS]
Capacity: 41 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P003A
Annotation -
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
The course is a continuation of Pedagogical and School Psychology, where the basic theoretical aspects (definitions, clinical manifestations, legislation in relation to the provision of support measures) of specific learning and behavioural disorders were mentioned. The follow-up course deepens this knowledge, especially in relation to specific approaches to pupils with these problems at primary school level 2.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
Celková časová zátěž studenta 75,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 25 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)

ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1

MERTIN, V., KUCHARSKÁ, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-40-7.

POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.

AUGER, M-T.; BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005.

JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro učitele a vychovatele. Praha: D+H, 2007.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005.

MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008.

NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3672- 3.

PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007.

ŠTÍPEK, P. Dítě na zabití. Praha: Portál, 2011.

TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2005.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2004.

Vyhláška č. 72/2005 Sb., dostupné z http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-72-2005-sb-1

Legislativa pro vzdělávání žáků se SVP, vyhláška č. 73/2005 Sb. dostupné z http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-73-2005-sb-1

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)

Pro atest - klasifikovaný zápočet - student zpracuje jednu z nabízených prací, v předpokládaném rozsahu hodin: sběr dat: 5 hodin, zpracování práce 5 hodin. Odevzdání - sdílené prostředí v Moodle.

Témata:

- kazuistika žáka s SPUCH s důrazem na aktuální problémy žáka a rozbor vhodných přístupů učitele k němu (rozhovor s učitelem)

- podpora žáků s SPUCH v dané škole (rozhovor s pracovníkem školního poradenského pracoviště)

- typické problémy žáků s SPUCH v daném předmětu a možnosti jejich překonání (rozhovor se žákem)

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)

Témata:
1. Přechodové obtíže žáků s SPUCH (1.st. vs. 2.st., ZŠ vs. SŠ, SŠ vs. VŠ)
2. Obecné formy podpory a přístupy k žákům s SPUCH ve vyšších stupních vzdělávání, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán
3. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi ve čtení, metody a formy podpory
4. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi psaní, metody a formy podpory
5. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi matematice, metody a formy podpory
6. Projevy SPU v jazykových předmětech, přírodovědných předmětech, společenskovědních předmětech
7. Přístupy učitele k žákům se specifickými poruchami chování, individuální výchovný plán
8. Spolupráce učitele ve vnitřní síti školy - školní poradenské pracoviště, vedení školy
9. Spolupráce učitele s aktéry mimo školu (rodiče, odborná pracoviště)
10. Další formy podpory učitele - vzdělávání, metodické vedení, supervize

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)

Pro nepřímé formy výuky slouží kurz v Moodle, na adrese:

Tento kurz je také určen pro studenty kombinované formy studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html