SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Media Education - OKNZ1C037B
Title: Mediální výchova
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:10/0, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P001A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (28.08.2019)
Studenti získají praktické i teoretické znalosti z oboru mediální komunikace, jež jsou aplikovány na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ. Cílem je, aby se ze studentů stali poučení konzumenti médií, kteří si jsou vědomi úskalí mediální komunikace, umí využívat média ku prospěchu, aktivně se brání manipulacím či desinformacím v médiích. Budou mít dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací. Budou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství. Dále: mediální produkty a jejich uspořádání, výstavba mediálního textu, mediální výchova v učebnicích českého jazyka. Témata: 1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím. 2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. 3. Fake news, desinformační weby, propaganda. 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy. 5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů. 6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita. 7. Youtube a jeho vliv na děti. Youtubeř, influenceři, skratá reklama. 8. Verbální a neverbální násilí v médiích. Kyber-šikana a obrana proti ní. 9. Jazyk a specifika elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu. 10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (28.08.2019)

BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-858-5011-7.

BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister, 2001, 391 s. Studium. ISBN 80-859-4767-6.

ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s. ISBN 80-859-2775-6.

DOČEKAL, Daniel a kol.: Dítě v síti. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-5145-3.

ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.

ECKERTOVÁ, Lenka. Hustej internet. Praha: Petr Prchal, 2014, 87 s. ISBN 978-80-87003-39-8.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4.

MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 978-80-7367-315-4.

ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 157 s. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-718-4711-9.

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-717-8200-9

 

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (19.09.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

přístup pro hosty: vajíčko

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html