SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School Class - OKNZ0Q117B
Title: Školní třída
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Pre-requisite : OKNZ0Q102A
Interchangeability : OKNPP13065
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.10.2019)
The course offers a deeper theoretical knowledge of the classroom and practical procedures in its organization. Social and developmental psychology is the background of the field. The aim is to equip students with the knowledge and skills that will enable them to use group dynamics for the benefit of individual pupils and the group as a whole in their future teaching practice.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.10.2019)

Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK.

Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton.

Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK.

Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK.

Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál.

Hermochová, S. (2004). Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK.

Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál.

Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.

Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU.

Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum.

http://klima.pedagogika.cz/ 

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (14.09.2021)

V případě distanční výuky bude výuka realizována online pomocí zaslaných materiálů (studijních opor) a postupných úkolů. Instrukce očekávejte mailem od vyučující.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.10.2019)

V kurzu bude věnována pozornost následujícím tématům:

·       Definice skupiny. Typologie skupin. Malá sociální skupina. Skupinová struktura a dynamika. Role a pozice ve skupině.

·       Utváření skupin. Vývoj školní třídy jako sociální skupiny s ohledem na věk žáků/yň.

·       Diagnostika třídy, hlavní diagnostické metody - pozorování, rozhovory, dotazníky.

·       Sociometrické dotazníky, jejich užití, zpracování a interpretace. Ukázka dotazníku.

·       Narušené vztahy ve skupině, šikana.

·       Dívky a chlapci ve skupině.

·       Kolektiv s postiženými dětmi, dětmi cizinců aj.

·       Třídní komunitní kruhy, třídnická setkání.

·       Školy v přírodě, adaptační programy a další možnosti stmelování kolektivu.

·       Soukromí versus škola, "šedé zóny" ve znalosti dětí a komunikaci s nimi (facebook, kroužky, rodinní příslušníci aj.)

·       Hlavní důvody nekázně a postupy k jejímu zvládání.

·       Ne/oblíbené třídy a děti z pohledu vyučujících.

·       Vztahy mezi třídami. Škola jako skupina. 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (02.10.2020)

K ukončení kurzu je třeba splnit průběžné úkoly a závěrečnou práci.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html