course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (01.02.2018)
The subject is oriented to the field of didactic specifics and the possibility of using a specific kind of didactic means, known as didactic technique or technical teaching means. Its aim is to equip students with relevant knowledge and competencies, which together with the knowledge of didactics in their fields of approbation, can be applied in their pedagogical practice.
It is mainly concerned with the field of projection technology and presentation systems and the field of interactive technology, respectively interactive whiteboards. At the same time, the aim of the course is to show students the necessity of developing information literacy and computional thinking for secondary school students.
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (04.10.2021)
Předmět se orientuje do oblasti didaktických specifik a možností využití specifického druhu didaktických prostředků, označovaných jako didaktická technika nebo technické výukové prostředky. Jeho posláním je vybavit studenty příslušnými vědomostmi a kompetencemi, které mohou spolu s poznatky didaktik svých aprobačních oborů aplikovat ve své pedagogické praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými technickými prostředky využívanými v edukaci, resp. jejich komplexy, zejména pak s prostředky interaktivními, s jejich základními technologickými charakteristikami, edukačním potenciálem, způsoby jejich funkční implementace a využití daných možností ve vzdělávání. Tematicky se předmět zaměřuje na základní terminologické konstrukty oblasti didaktických prostředků, problematiku tvorby a implementace didaktických materiálů, učebních pomůcek, resp. digitálních výukových objektů, didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků a na poznání parametrů a didaktických specifik vybraných soudobých technických výukových prostředků. Uvažována je zde především oblast promítací techniky a prezentačních systémů a oblast interaktivní techniky, resp. interaktivních tabulí. Zároveň si předmět klade za cíl ukázat studentům nutnost rozvoje informační gramotnosti u žáků základních a středních škol. Jako nové téma bylo přidáno možnosti práce s výše zmíněnými nástroji v online nebo hybridní výuce.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (23.09.2021)
V případě, že dojde opětovně k distanční výuce bude předmět probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k LMS Moodle na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.
Pokud to bude jen trochu možné, obě setkání proběhnou prezenčně vzhledem k tomu, že je potřeba pracovat s různým hardwarem a specifickým softwarem.
Literature -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
The primary materials are given by electronic support in the Moodle course, they focus on working with interactive devices, mainly for working with interactive whiteboards. The repositories of digital teaching materials, practical demonstrations of teachers' good practice and the materials needed to explain the nature of interactivity, interactive devices and feedback devices are also assigned to the learning resources.
Examples of information resources listed in the Moodle course:
DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti [online]. 2008. Dostupné z URL: <http://www.tykva.net/files/UJAK/ucebni_pomucky.pdf>.
BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
Primární materiály jsou dány elektronickou podporou v Moodle kurzu, orientují se na práci s interaktivními zařízeními , převážně pro práci s interaktivními tabulemi. Do studijních zdrojů jsou přiřazeny i úložiště digitálních učebních materiálů, praktické ukázky dobré praxe učitelů a materiály potřebné pro vysvětlení podstaty interaktivity, interaktivních zařízení a zpětnovazebných zařízení.
Příklady informačních zdrojů uvedených v Moodle kurzu:
DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti [online]. 2008. Dostupné z URL: <http://www.tykva.net/files/UJAK/ucebni_pomucky.pdf>.
BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (04.10.2021)
Tématicky je kurz orientován na:
Technické prostředky v edukaci, základní terminologické konstrukty oblasti
Didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků
Didaktická specifika technických prostředků v edukaci
Interaktivní technika
Prostředky pro poskytování zpětné vazby
Vzdělávací prostředí, didaktické materiály a možnosti jejich tvorby
Přizpůsobení interaktivních nástrojů pro hybridní nebo online výuku
Hlavní orientace témat se vztahuje k:
Interaktivní tabule, možnosti využití, softwarová podpora
Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi
Tvorba výukových objektů pro prezentaci na interaktivní tabuli
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
The certificate is based on a portfolio (submitted via Moodle support):
continuous tasks assigned during the semester (processed within individual seminars) deeper conception of one selected topic final work of a digital learning object for interactive whiteboards (elaborated in the framework of the seminar at the end of the semester)
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (15.09.2020)
Atest je založen na portfóliu (odevzdávaném prostřednictvím Moodle podpory):
průběžně plněných úkolů zadáváným v průběhu semestru (zpracovávaných v rámci jednotlivých seminářů)
obsahově hlubším pojetím jednoho vybraného tématu
závěrečnou prací digitálního učebního objektu pro interaktivní tabule
V případě, že opětovně dojde k přechodu z prezenční výuky na distanční výuku v souvislosti s přijímanými opatřeními bude výuka realizovaná online v době standardně rozvrhované výuky prostřednictvími aplikace MS Teams. Současně bude posílena distanční výuka a s výukou související komunikace v prostředí Moodle. Studenti by se měli takto přizpůsobené výuce účastnit stejným aktivním způsobem jako v případě běžné výuky. Zároveň bude kurz minimalizován na softwarové možnosti práce s interaktivními technologiemi a nebude možné realizovat připravené aktivity přímo na interaktivních zařízeních.