SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
AA - OKNM3M104C
Title: Edukační programovací jazyky
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 1 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (18.08.2021)
Posláním předmětu je seznámit studenty s blokovými i textovými programovacími jazyky, které se využívají v edukační praxi pro rozvoj algoritmického myšlení u žáků. Obsahově se předmět orientuje na specifika syntaxí, jazyků, algoritmických konstruktů a filozofických přístupů k prostředím a jazykům, které byly vytvořeny pro edukaci žáků (Scratch, MakeCode, Kodu, aj. dle aktuální nabídky programovacích prostředí). Předmět si klade za cíl rozvíjet studentů algoritmické, logické a kreativní myšlení, či strategie řešení problémů prostřednictvím různých edukačních programovacích jazyků s orientací na matematická témata.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (18.08.2021)

Vybrané příklady literatury a informačních zdrojů z hlediska složitosti vzhledem k prostředím a programům a samotné filozofii algoritmického myšlení:

ASPINALL, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.

RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.

PILGRIM, Mark. Ponořme se do Python(u) 3: Dive into Python 3. Praha: CZ.NIC, c2010. CZ.NIC. ISBN 978-80-904248-2-1.

RYANT, Ivan. Algoritmy a datové struktury objektově. V Praze: Ivan Ryant, [2017]. ISBN 978-80-270-1660-0.

ZITER, Rachel. Coding in Scratch for beginners. North Mankato, Minnesota: Capstone Press, [2018].

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (18.08.2021)

Obsahově se předmět orientuje na:

  • algoritmické myšlení, informatické myšlení a jejich rozvoj,
  • specifika syntaxí, jazyků, algoritmických konstruktů a filozofických přístupů k prostředím a jazykům, které byly vytvořeny pro edukaci žáků,
  • témata pro rozvoje matematické gramotnosti prostřednictvím programovacích jazyků pro žáky.

Tyto prostředky a prostředí pro rozvoj algoritmického, kreativního myšlení a řešení problémů (na základní a střední škole) jsou představovány v závislosti na svých specificích, metodách programování a možnostech zařazení do edukačního procesu. V rámci předmětu se student seznámí s různými online prostředími, virtuálními světy, či programovací jazyky (Scratch, MakeCode, Kodu, aj. dle aktuální nabídky programovacích prostředí a programů) a jejich možnosti v předmětu Matematika.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (18.08.2021)

Další materiály pro podporu výuky na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1857 (kurz je přístupný pro hosty pod heslem: akreditace).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html