SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Contemporary Educational Technology - OKNI1I105A
Title: Soudobé vzdělávací technologie I
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
Pre-requisite : OKNI1I102A
Is pre-requisite for: OKNI1I110A
Annotation -
Last update: PaedDr. Eva Battistová (27.01.2018)
The course is build on the previous teaching of didactically oriented courses, especially the relevant thematic units of Educational Technology and ICT Didactics. The course focuses mainly on the up-to-date trends in the development of educational technologies and applies constructivist theory of learning, constructive approaches to education and relevant teaching methods. In accordance with the didactic and methodological orientation of the Master's study program, the aim of the course is to develop students' ability to transform acquired knowledge and skills into real learning activities with constructively, in a didactically and technically appropriate way by problem-based teaching, project-based teaching and ICT-based targeting, and thus improve overall student competency in the direction of the practical application of ICT in education. For the above reasons, the principle of teacher training applied in this course is partly based on pedagogical isomorphism, with preference for constructivist learning processes, especially active learning, creative work with ICT, assessment and self-assessment.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (27.01.2018)

·        BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0,http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/.

·        BRDIČKA, B., NEUMAJER, O., RŮŽIČKOVÁ, D. ICT v životě školy - Profil školy21. Metodický průvodce. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

·        ČERNOCHOVÁ, M., FUGLÍK, V., HOLÝ, R., PROCHÁZKA, J., RAMBOUSEK, V., ŠTÍPEK, J., VAŇKOVÁ, P. Rozvoj informačně technologických kompetencí na základních školách. Praha: ČVUT, 2013.

·        FEŘTEK, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda z. s., 2015.

·        GREENFIELDOVÁ Susan. Změna myšlení. Jak se mění naše mozky pod vlivem digitálních technologií. Brno: Bizbooks, 2016. 335 stran. ISBN 978-80-265-0450-4

·        HATTIE, John. Visible learning for teachers. Maximising impact on learning. London Routledge. 2012.

·        KALAŠ, Ivan a kol. (2013). Premeny školy v digitálnom veku. 1. vydání. Bratislava, Slovenská republika: Slovenské pedagogické nakladatelství. 256 stran. ISBN: 978-80-10-02409-4.

·        MEDINA, J. Pravidla mozku: nejnovější vědecké poznatky pro úspěch v práci, doma i ve škole. Brno: BizBooks, 2012, 286 s. ISBN 978-80-2650015-5

·        ZOUNEK, J. a kol. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Praha : Wolters Kluwer, 2016. ISBN: 978-80-7552-217-7

·        Metodický portál RVP.CZ http://www.rvp.cz/

·        Učitelský Spomocník. https://spomocnik.rvp.cz/

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (27.01.2018)

Prokázání příslušné úrovně vědomostí a dovedností z oblasti zaměření předmětu.

Prokázání způsobilosti aplikovat příslušné vědomosti při řešení praktických problémů.

Poskytnutí zpětné vazby, přínosů a rezerv k předmětu.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Eva Battistová (27.01.2018)

Introduction to the course, relationship of the current development of educational technologies to the pedagogy.

Selected results of research on the use of technology in teaching and technological trends influencing pedagogy and changes in the society. Didactic properties and specifics of current trends (authentic mobile learning pedagogies, cloud, mobile devices, touch devices, online learning communities, MOOC ...).

Up-tu-date situation of the Czech schools in the field of digital technology use and integration into teaching and school life.

Cognitive and constructivist aspects of psychodidactic systems. Instructive, constructive and connectivist educational environment.

Use of digital technologies in assessmen, edumetry, formative, normative and summative assessment, self-evaluation, construction of tests and assessment. Assessment issues (PISA, ICILS, PIAAC, TALIS, InSPIS ...).

Current revisions of the Framework Educational Programs, Digital Technology Integration and Computational Thinking, Open Learning Principles in the Digital Learning Environment, Industry 4.0. State Educational Policy and the Digital Education Strategy of the Czech Republic.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (27.01.2018)

Vypracování a odevzdání průběžných úkolů dle zadání vyučujícího včetně vytvoření a prezentace seminární práce z oblasti zaměření předmětu dle zadání. Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování. Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html