SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education and media II - OKND3D034A
Title: Edukace a média II
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Course Education and media II concentrates on new trends in interpreting cultural heritage. Students get familiar with use of videogames and social media in interpreting the past, will train critical assessment of digital methods and prepare a storyboard for their own educational program.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Course Education and media II concentrates on new trends in interpreting cultural heritage. Students get familiar with use of videogames and social media in interpreting the past, will train critical assessment of digital methods and prepare a storyboard for their own educational program.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Výuka bude probíhat on-line v Google Meets (odkaz studenti obdrží)

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Literatura

FOLTÝN, D. a kol. Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha: katedra dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty UK v Praze 2008. ISBN 978-80 -7290-352-8

On line: http://elearning.historickededictvi.com/zobraz/materialy/odborne-texty  

HAVLŮJOVÁ, H. – INDROVÁ, M. – SVOBODA, P. a kol., Památky nás baví 4. Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro neformální a informální učení, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-9-3.    

Manovich, L. Principy nových médií, Teorie vědy, roč. 9, č. 2, 2002, s. 55 – 76.

HUDEC Petr a kol., Kunstkomora v tabletu 1, Olomouc 2020, s. 8–18 a 23–29, on-line dostupné z: http://www.mcmp.cz/fileadmin/user_upload/o_nas/AKTUALITY/K1_2020.pdf

MANOVICH Lev, Principy nových médií, in: Tomáš Dvořák, Kapitoly z dějin a teorie médií, Praha 2010, s. 33–50.

PÝCHA Čeněk, Místa paměti v digitálním prostředí, Historie – otázky – problémy, č. 1, 2018, s. 32–45.

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Classification is based on the evaluation of a webpage developed by student.

Syllabus -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

1-2 Education games and gamification of the past

 

3-4 Excursion III – sites of memory in social media and digital environment

 

5-6 Workshop III – geolocation game

 

7-8 New trends in interpreting cultural heritage

 

9-10 Excursion IV – site of memory

 

11-12 Workshop IV – storyboard

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html