SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Integrated observation practice with reflection for students with special educational needs and for gifted students - Czech language - OKNC3C016A
Title: Integrovaná náslechová praxe z českého jazyka a literatury pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané s reflexí
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, C [HS]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (10.09.2023)
Integrovaná náslechová praxe doplňuje předmět Integrovaná didaktika českého jazyka a literatury. Integrací míří k funkčnímu propojení všech tří složek předmětu český jazyk a literatura (jazykové, slohově-komunikační a literární) se zřetelem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným. Cílem je seznámení se s výukovými strategiemi užívanými v předmětu český jazyk a literatura v hodinách, v nichž je větší koncentrace žáků s SVP. Student tak bude mít možnost vidět, jak konkrétně se s těmito žáky pracuje – tzn. jak vypadá individualizace a diferenciace ve výuce a jakým způsobem je žákům poskytována potřebná podpora pro rozvoj kognitivních schopností, ale i dalších schopností a dovedností. Student dochází do škol, které si domluví (domluveny musí být školy s větší koncentrací žáků s SVP včetně OMJ), a pozoruje výuku, provádí terénní zápis a s vyučujícím reflektuje hospitované hodiny. Náslechy koná v hodinách českého jazyka a literatury na ZŠ či SŠ. Školy, které je vhodné oslovt, ale student si může domluvit školy vlastní: ZŠ a MŠ Lyčkovo nám. 6 (Praha 8); ZŠ Slovenská 1726/27, Praha 2, (fakultní škola); ZŠ a MŠ Sdružení, Praha 2, (fakultní škola); ZŠ V Rybníčkách, Praha 10, (fakultní škola); Gymnázium pro zrakově postižené a Střední odborná škola pro zrakově postižené, Praha 5; VOŠ, SOŠP a Gymnázium Evropská, Praha 6; ZŠ pro žáky s poruchou zraku, Praha 2; ZŠ Radotín, Pod Radnicí 5, Praha 5; ZŠ pro žáky se specifickými poruchami chování, Praha 5; ZŠ speciální a praktická škola Rooseveltova, Praha 6 (převážně žáci s LMP a s PAS); ZŠ logopedická a MŠ logopedická, Praha 10; SŠ a ZŠ speciální, Chotouňská, Praha 10; Jedličkův ústav a MŠ a ZŠ a SŠ, Praha 2; ZŠ a SŠ, Vinohradská, Praha 2.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (10.09.2023)

Učebnice českého jazyka a literatury pro příslušný ročník.

ZAPLETALOVÁ, Jana a Jana MRÁZKOVÁ. Metodika pro nastavování podpůrných opatření ve školách ve spolupráci s ŠPZ. Praha, 2014, 2016, Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Metodika_pro_nastavovani_podpurnych_opatreni_unor_2016.pdf

Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Dostupné z: http://katalogpo.upol.cz/

Vyhláška 27/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (10.09.2023)

POŽADAVKY:

1) minimálně 12 náslechů v hodinách českého jazyka a literatury, rovnoměrně vybrané

2) aktivní osobní účast na všech seminářích, tj. úvodní i závěrečný reflexivní

3) průběžné plnění dílčích úkolů zadávaných a reflektovaných na seminářích

4) záznamy z hospitací do portfolia, které bude v termínu odevzdáno

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html