SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Czech Language for Pupils with Specific Educational Needs - OKNC2C116B
Title: Didaktika českého jazyka pro žáky s SVP
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Incompatibility : OKNC2C117B
Is incompatible with: OKNC2C117B
Annotation -
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (05.10.2017)
The subject deals with didactics of Czech language for pupils with specific educational needs.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (02.02.2021)

Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou jazykového vyučování a slohu u žáků se SVP integrovaných v hlavním vzdělávacím proudu (především u žáků se zrakovým postižením, specifickými vývojovými poruchami školních dovedností, poruchou autistického spektra a kombinovaným postižením více vadami) a prohloubit tak jejich orientaci v oboru didaktiky ČJ.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (16.02.2021)

V případně prezenční výuky probíhá seminář standardním způsobem v místnosti dle rozvrhu. V případě distanční výuky bude výuka realizována prostřednictvím MS Teams. Na setkání bude zaslán pokyn k připojení (odkaz na MEET), a to nejpozději den před konáním seminárního setkání. Kopie odkazu bude zaslána hromadným emailem přes SIS a bude vložena i zde, aby se mohl každý připojit.

 

https://teams.microsoft.com/dl/launcher/launcher.html?url=%2F_%23%2Fl%2Fmeetup-join%2F19%3Ameeting_NDY0YzU3YTEtMDMxMS00MjU4LTk2OWUtMWI5YTJmNjBhZWE5%40thread.v2%2F0%3Fcontext%3D%257b%2522Tid%2522%253a%25225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%2522%252c%2522Oid%2522%253a%2522a02e3a3b-d765-4795-8675-d09ce66ca2db%2522%257d%26anon%3Dtrue&type=meetup-join&deeplinkId=79adaec1-db87-419c-bc1a-2dc96efcc5ea&directDl=true&msLaunch=true&enableMobilePage=true&suppressPrompt=true

Literature - Czech
Last update: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (02.02.2021)

Literatura

Štěpáník, S., Hájková, E., Eliášková, K., Liptáková, Ľ.,Szymańska, M. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus.

Eliášková, K. (2019). Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In Štěpáník et al., Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (s. 191–211). Praha: Karolinum.

Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK: Praha.

Jucovičová, D., Žáčková, H. (2007). Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha : D&H.

Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov : Vydavatelstvo Prešovskej univerzity.

Kolektiv autorů. (2014). Praktické metodické postupy při edukaci dětí a žáků s PAS. Brno: ZŠ Brno, Štolcova.

Kratochvílová, J. a kol. (2012). Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách. Praha: NÚV.

Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha : Fortuna.

odborné časopisy - např. Didaktické studie, Speciální pedagogika aj.

Časopisecké příspěvky:

Pišlová, Simona. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, 22(3), s. 241–247.

Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71.

Elišková, K. (2018). K výuce českého jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, 10(1), s. 135–144.

Eliášková, K. (2019). Prostředky neverbální komunikace v mluvních projevech žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 11(1), 157–164.

Doporučené internetové zdroje:

Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/)

Maturita bez handicapu: Podrobná charakteristika uzpůsobení podmínek. Nová maturita [online]. Praha, 50 s. Dostupné z: http://www.novamaturita.cz/maturita-bez-handicapu-1404033473.html

Plány IVP a PLPP: Šablony formulářů ke stažení. Metodický portál RVP [online]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10466

 

V semináři může být zadávána ke studiu další či alternativní studijní literatura.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (02.02.2021)

Okruhy:

Aktuální didaktické problémy jazykové výuky u žáků se SVP

Cíl a obsah integrované výuky ČJ, odborná literatura a platné kurikulární materiály

Žák se zrakovým postižením v hodině ČJ

Žák se specifickými vývojovými poruchami školních dovedností v hodině ČJ,

Žák s PAS a kombinovaným postižením více vadami v hodině ČJ


(modifikované vyučovací metody, speciálně didaktické pomůcky, metodická doporučení pro výuku ČJ apod.)

Registration requirements - Czech
Last update: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (02.02.2021)
  1. Aktivní účast na semináři - není povolena absence
  2. Odevzdání zápočtového úkolu (kritické posouzení současných kurikulárních materiálů z českého jazyka s ohledem na žáka se SVP) - po dohodě kdykoli v průběhu semestru, nejpozději do 30.4.2021
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html