SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Videoclub - OKNB1B149B
Title: Videoklub
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (31.01.2019)
The seminar is based on work with video as a tool to increase the ability of students to reflect own teaching and the teaching of another teacher. In the first part of the seminar the student will work with virtual hospitals and will get acquainted with various methodologies for their reflection and evaluation (methodology from the position of school inspection, 3A methodology, free oral and written reflection, group discussion, mentor interview). In the second part, students will teach their own lesson and they will gain feedback on their role as teachers.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)

JANÍK, T., MINAŘÍKOVÁ, E. Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska - aplikace - výzkum. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 199 s. ISBN 978-80-7315-213-0.

JANÍK, T. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 s. ISBN 978-80-210-6349-5.

NAJVAR, P., NAJVAROVÁ, V., JANÍK, T., ŠEBESTOVÁ, S. Videostudie v pedagogickém výzkumu. 1. vydání. Brno: Paido, 2011, 203 stran. ISBN 978-80-7315-222-2.

 Videa zachycující výukové situace

Metodický portál RVP – virtuální hospitace. Dostupné z:  http://audiovideo.rvp.cz/

PAVLASOVÁ, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, ročník 140, č. 1, s. 30 - 36

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)

vypracování a odevzdání úkolů dle zadání (rozbory hodin dle zadané metodiky, přípravy na výuku, reflexe odučených hodin, případně další)

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (08.09.2017)

V rámci kurzu budou probíhat tyto aktivity:

  • rozbor zadaného videa metodikou 3A
  • volná písemná reflexe, strukturovaná reflexe

  • hromadná diskuse nad videem

  • analýza vybraných jevů ve výuce (pracovní list)

  • hodnocení dovedností pozorovaného učitele (hospitační arch)

  • přípravy na vyučovací hodinu na ZŠ, jejich ověření v praxi a natočení na video

  • reflexe vlastní výuky
  • diskuse nad reflexemi spolužáků na vlastní/cizí video

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (08.09.2017)

docházka, vypracování a odevzdání úkolů dle zadání (rozbory hodin dle zadané metodiky, přípravy na výuku, reflexe odučených hodin, případně další)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html