SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Classical works of mathematics education - OKN1310N03
Title: Klasická díla didaktiky matematiky
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr.
Pre-requisite : OKN2310002
Interchangeability : ON1310N003
Annotation - Czech
Last update: KVASZ/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
V rámci předmětu se budou diskutovat názory autorů Felixe Kleina, Georga Polyi, Hanse Freudenthala, Imre Lakatosa a dalších autorů, týkající se didaktiky matematiky.
Aim of the course - Czech
Last update: KVASZ/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)

Cílem předmětu je představit studentům základní díla, která formovala vývoj didaktiky matematiky v minulém století.

Literature - Czech
Last update: KVASZ/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)

Freudenthal, H. (1972): Mathematics as an Educational Task, Springer.

Klein, F. (1908): Elementary Mathematics from an Advanced Standpoint.

Lakatos, I. (1972): Proofs and Refutations.

Polya, G. Mathematical Discovery: On Understanding, Learning, and Teaching Problem Solving.

Teaching methods - Czech
Last update: KVASZ/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)

seminář

Syllabus - Czech
Last update: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (13.05.2019)

Postupně se budou referovat vybrané kapitoly z děl uvedených v seznamu literatury.

Začneme prací Polya, G. Mathematical Discovery: On Understanding, Learning, and

Teaching Problem Solving a budeme diskutovat pojem heuristiky.

 

Jako druhé dílo budeme probírat Lakatos, I. (1972): Proofs and Refutations

a soustředíme se na tvorbu pojmů a definic.

 

Jako třetí dílo budeme diskutovat knihu Freudenthal, H. (1972): Mathematics as an

Educational Task, z hlediska vztahu matematiky a reálného světa.

Na závěr se vrátíme do minulosti didaktiky matematiky ke knize Klein, F. (1908):

Elementary Mathematics from an Advanced Standpoint.

 

 

Course completion requirements - Czech
Last update: KVASZ/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)

Dvoutřetinová úščast a vypracování referátu na některé z probíraných témat.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html