SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Selected Topics from Education and Preschool Education I. - OKN03N101A
Title: Vybrané kapitoly z pedagogiky a pedagogiky předškolního věku I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (31)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Is co-requisite for: OKN03P106A
Is pre-requisite for: OKN03N201A
Annotation - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (21.09.2022)
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění dějinným obdobím v souvislostech s postavením rodiny, rolí ženy a pozicí dítěte, orientaci ve vývoji institucionální výchovy do roku 1990 a v následujících změnách a porozumění specifikům osobnostního modelu předškolního vzdělávání (myšlenkové podstaty tohoto směřování, zaměření a strukturace cílů a možností jejich naplnění). Předmět se zaměřuje na pojetí výchovy dítěte předškolního věku ve strukturovaných tématech od historického kontextu až do současnosti. Vede k hledání paralel posunů v přijetí dítěte rodinou, společností, výchovně vzdělávacími institucemi. Přibližuje podstatu reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů v první třetině 20. stol. i pro reformu po roce 1990. Analyzuje osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. Seznamuje s transformačními proměnami a školskou reformou v komplexní podobě i v předškolním vzdělávání a s rozvojem pluralitních koncepcí a programů v mateřských školách v období posledních třiceti letech. Definuje podstatu osobnostně orientovaného modelu předškolního vzdělávání, jeho východiska, cíle a směr naplnění. Témata: 1.) Proměny pojetí výchovy dítěte předškolního věku. 2.) Reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů. 3.) Osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. 4.) Transformační proměny a školská reforma. 5.) Osobnostně orientovaný model předškolního vzdělávání, jeho východiska. Předmět je určen pro studenty, kteří již absolvovali bakalářský stupeň vysokoškolského vzdělání Učitelství pro mateřské školy.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (14.04.2021)

Studenti budou studovat literaturu vztahující se k tématům kurzu (rodina, dítě, cíle, obsahy a podmínky v RVP PV apod.). V Moodle budou plnit interaktivní úkoly mezi jednotlivými setkáními. Budou pracovat ve skupinách či dvojicích na úkolech umožňujících propojení teorie a jejich dosavadních zkušeností z praxe.


Vyčíslení studijní zátěže: 8h přímá výzka, 40h přípravy na výuku, 15h samostudium literatury, 15h práce se studijními materiály, 12h plnění průběžných úkolů, 12h příprava na zápočet. Celkem 102h.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (14.04.2021)

DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04 20715-4.

ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Praha: SPN, 1980.

HEJLOVÁ, H., OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J., BRAVENÁ, N. Nahlížení do světa dětí. Praha: UK v Praze-Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-640-6.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

JANÍK, T. Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, roč. 23, 2013, č. 5, s.634-663. ISSN 1211-4669.

KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny. Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, č. 4, s. 583-598. ISSN 1211-4669.

LENDEROVÁ, M., RÝDL, K. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.

MIŠURCOVÁ, V. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku v 19.a20. století. Praha: SPN, 1980.

OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J. Příběhy české mateřské školy: vývoj a proměny předškolní výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7290-945-2.

RÝDL, K., ŠMELOVÁ, E. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3033-1.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

Témata:

1.) Proměny pojetí výchovy dítěte předškolního věku.

2.) Reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů.

3.) Osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990.

4.) Transformační proměny a školská reforma.

5.) Osobnostně orientovaný model předškolního vzdělávání, jeho východiska.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (12.09.2021)
Předmět bude ukončen zápočtem. Studentům bude zadáno samostudium týkající se alternativních programů, které se nacházejí v českých MŠ.
Podmínky pro zápočet: min.80% docházka a skupinová rozprava nad probíranou látkou
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html