SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development of pre-mathematical literacy - OKN01M123A
Title: Rozvoj předmatematické gramotnosti
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKN03M303A
Additional information: http://při on-line výuce připojení přes Microsoft Teams
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michaela Kaslová
Interchangeability : OPN01M123A
Annotation -
Last update: STEHLIKO (28.10.2019)
1. The aim of the course is to motivate students to further study the didactics of pre-mathematical literacy (mathematical preliteracy). 2. The aim of the course is to equip students with tools for their qualified application in practice. The course graduate should be able to work methodically with beginning teachers in the field of pre-mathematical literacy, justify the recommendations of materials to parents in cooperation with them, given the individualised approach to the child, in preparation for the child to enter the school.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

1. Cílem kurzu je získat studenty k dalšímu studiu didaktiky předmatematické gramotnosti (matematické pregramotnosti).

2. Cílem kurzu je vybavit studenty nástroji pro jejich kvalifikované uplatnění v praxi.

Absolvent kurzu by měl být schopen v oblasti předmatematické gramotnosti metodicky řídit začínající učitele, zvládnout evaluaci podřízených v této oblasti, zdůvodnit doporučení dostupných materiálů rodičům v rámci spolupráce s nimi vzhledem k individualizovanému přístupu k dítěti, v rámci přípravy dítěte na vstup do školy.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (30.09.2020)

při on-line výuce připojení přes Microsoft Teams

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

 

BEDNÁŘOVÁ, J. a V. ŠMARDOVÁ Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: CP, 2011. ISBN 978-80-251-1829-0.

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. Připravenost dítěte k zápisu do školy. In J. Kopáčová, K. Žilková(ed.) Studia scientifica facultatis paedagogicae č. 2/2015, ročník XIV. (94 – 99).  Ružomberok: Katolická univerzita Ružomberok, 2015. ISSN 1336-2232

LIŠKOVÁ, H. Předmatematické představy ve vzdělávacích oblastech RVP. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (46-75). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

STOPPARDOVÁ, M.: Otestujte své dítě. Martin: Neografie, 1992. ISBN 80-85186-49-7.

 

BUDÍNOVÁ, I. Development of communicating about notion in Geometry at primary School. In J. Kopáčová, K. Žilková(ed.) Studia scientifica facultatis paedagogicae č. 2/2015, ročník XIV, (43 – 47).  Ružomberok: Katolická univerzita Ružomberok, 2015. ISSN 1336-2232.

HEJNÝ, M.  & Fr. KUŘINA Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0901-0.

KASLOVÁ, M. Pre-school child and natural number. In Bartolini-Bussi, M. & col. (ed.). Proceedings CERME15´. (v tisku)

KASLOVÁ, M. Význam slov ano a ne v rozvoji dítěte.  In Uhlířová, M. (ed.) MATEMATIKA 6 – Mathematics education in Primary school – tradition, inovation. (98-102). Olomouc: UPOL, 2014. ISBN 978-80-244-4062-0. 

Další literatura bude průběžně doporučována dle aktuálních potřeb.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (17.08.2020)

V přímé výuce převažuje diskuse a konstruktivistický přístup k řešení problémů nad přednáškou.

Vedle přímé výuky se předpokládá příprava na práci v kurzu:

a) samostatné studium odborné literatury a metodických materiálů včetně jednoho zdroje v cizím jazyce z aktuální nabídky s akcentem na rozvoj kritického myšlení;v návaznosti na cvičení s oporou o Moodle;

b) vyzkoušení vybraných aktivit v praxi a jejich analýza jako příprava pro diskusi ve výuce k okruhům 2 – 5.

 

Jako volitelná část (může slouži t i jako náhrada neúčasti) je mnou vedené setkání s rodiči jedné mateřské škly či obvodu/obce se zaměření na přípravu na školní matematiku. Přítomní studenti si osvojí nástroje, jakými lze upravit  představy rodičů (dominantně úzce zaměřených na číslo, číslice a kulkulus) o obsahu i formách rozvoje PMG v domácím prostředí a jak posílit spolpráci rodiny s mateřské školou.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (08.09.2022)

Probírané okruhy:

1) Školní vzdělávací program se zaměřením na předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti – tvorba, hodnocení ŠVP. Individuální programy rozvoje dítě se specifickými potřebami včetně dětí nadprůměrných v intelektové oblasti. Analýza vybraného ŠVP z pohledu didaktiky matematiky a předmatematické gramotnosti, jednoho okruhu (např. čas, finanční gramotnost). Analýza vybraných didaktických materiálů.

2) Pedagogické směry a příprava na školní matematiku – porovnávání, klady a úskalí. Dynamicke didaktické konektivní struktury.

3) Zahraniční i domácí metodické a didaktické materiály a kritický pohled učitele.

4) Analýza dětských aktivit, analýza dětských reakcí v daném kontextu na daný podnět (pozorování nebo videozáznam).

5) Modifikace aktivit s přihlédnutím k rozvoji dítěte, specifické podmínky (věk, mateřský jazyk, odklad školní docházky); jak hodnotit pracovni listy;

6) Kooperace s rodiči v oblasti PMG; nabídka aktivit pro doma - společenské a stolní hry s pravidly (pořádání akcí pro rodiče s dětmi a organizace třídních schůzek ve spoupráci s oborovýmn profesionálem).

Vybrané okruhy z okruhů 1-6 budou přednášeny, zbývající jsou určeny k samostudiu.

Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

Na počátku studia studenti píší test pro to, aby věděli, v čem mají rezervy.

POkud budou výsledky pod 66 %, bude nutné test opakovat. Jaho zvládnutí je nutnou podmínkou k připuštění k závěrečnému testu na klasifikovaný zápočet.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (09.09.2020)

Předmět úzce navazuje na bakalářské studium a předpokládá zvládnutí matematické a předmatematické přípravy v plném rozsahu bakalářského studia na UK PedF v Praze a samozřejmě i stoprocentní zvládnutí učiva matematiky ze ZŠ. Těmto předpokladům odpovídá i vstupní test, jehož zvládnutí je podmínkou k připuštění k závěrečnému testu. V případě neúspěchu ve vstupním testu se nabízí podpora skrze e-learning nebo v rámci povinně volitelných předmětů Vybrané kapitoly z matematické gramotnosti s didaktikou I a II,  Oba kurzy jsou určeny především těm studentům, kteří v rámci bakalářského studia měli odlišný program od programu na UK PedF.Případnou pomocíé může být i předmět Základy logiky a rozvíjení logického myšleni I a II.

 

U KS je požadována 100% účast, u studia PS je podmínkou 80% účast ve výuce.

Na závěr kuurzu student píše test  na klasifikovaný zápočet. KZ má písemnou podobu, doba řešení je 60 minut. Obsah testu odpovídá obsahu kurzu: analýza textu; doplnění části ŠVP vzhledem k zadané problematice; analýza vybrané dětské aktivity; gradace nároků na dítě u vybraného okruhu. 

 

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle,

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta."

Other recommended courses - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

pro KS i PS: Vybrané kapitoly

pro KS: Základy logiky a rozvoje logického myšlení I a II.

Nadprůměrný žák v matematice.

pro PS: Hry v matematice

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html