SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Elective seminar from mathematics education - OKMN0M290C
Title: Výběrový seminář z didaktiky matematiky
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Mgr. Kateřina Jůzová
PhDr. Štěpán Ročák
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (05.09.2023)
In the winter semester, the course consists of two modules, from which the student chooses one. Module A runs concurrently with the full-time study course: Elective seminar on didactics of mathematics OPMN0M367C, which the student will attend together with full-time students and fulfill his obligations. The course is focused on a detailed understanding of the constructivist approach to teaching mathematics - the Hejný method. Applicants for this module will inform doc. D. Jirotková (darina.jirotkova@pedf.cuni.cz) Module B is focused on connecting and supplementing knowledge from individual mathematical and didactic subjects and linking them to output requirements. The basis for our discussions will be video recordings from mathematics classes, which we will analyze, and student solutions to problems, in which we will deal with errors, their causes and solving strategies.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (15.09.2022)

Cílem kurzu je 

Modul A: umožnit studentům porozumět konstruktivistickému způsobu výuky na základě vlastních prožitků jak v roli žáka, tak v roli učitele. 

Modul B: dovést studenty k ucelenému pohledu na matematické vzdělávání pro úroveň prvního stupně ZŠ. 

Descriptors - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (09.09.2022)

3 kredity předpokládají, že časové zatížení studentů je celkem 75-90 h.

- přímá výuka - semináře 2h týdně, celkem 24h

- příprava na výuku, vyhledávání a kompletování materiálů. - 2h týdně, celkem 24 h

- samostudium čtení odborné literatury - 10 h

- seminární práce - 4 h

- zpracování  portfolia - 8 h

- vzájemné sdílení a posuzování seminárních prací - 5 h

V případě distanční výuky bude uveden odkaz, kde bude probíhat výuka, jinak je vedena prezenčně.

Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (09.09.2022)

Seznam literatury bude průběžně doplňován do kurz v Moodlu podle probíraných témat. 

Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (09.09.2022)

Témata pro setkání si budou studenti volit a případně i navrhovat.

Nabízená témata: 

- Budování představ žáků o čísle a číselných operacích

- Budování představ žáků o geometrických o 2D i 3D tvarech a vazbách mezi nimi

- Rozvíjení prostorové představivosti v geometrii

- pojmy míry v geometrii - obvod, obsah, objem povrch, kostra. 

- Geometrické konstrukce

- Metody  objevování a vyvozování vztahů a závislocstí, rozvoj funkčního myšlení

- práce s chybou

- práce se slovními úlohami

 - individulaizace a diferenciace ve výuce M

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (09.09.2022)

Kurz je ukončen zápočtem. 

Požadavky k udělení zápočtu:

- aktivní účast (student se zapojuje do diskusí, navrhuje témata pro diskuse, sdílí své zkušenosti, referuje o nastudované odborné literatuře) 

- založení profesního portfolia - uspořádaný  a komentovaný soubor materiálů k probíraným tématům

- obahjoba portfolia formou kolokvia

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html