SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of mathematics with teaching practice III - OKMN0M165A
Title: Didaktika matematiky s praxí III
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Pre-requisite : OKMN0M158A
Interchangeability : OPMN0M165A
Is pre-requisite for: OKMN0N175A
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)
The course Didactics of Mathematics with Practice III is a continuation of the course Didactics of Mathematics II and is aimed at a deeper understanding of the content of the mathematics subject (curriculum, how to build concepts, processes and relationships of mathematics in the 1st grade of elementary school) and the cognitive and metacognitive processes of pupils when solving mathematical problems (e.g. finding out the causes of pupils´ mistakes and their re-education). It is assumed that knowledge and experience from the study of pedagogical and psychological disciplines, mathematics and its didactics and practice will be connected.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Systemizovat a doplnit dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Materiály jsou v kurzu Moodle s názvem Didaktika matematiky I.-III. založen v LS 2022

Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 95 h:

přímá výuka: celkem 16 h

písemné přípravy na semináře: celkem 24 h

čtení odborné literatury 10 h 

příprava na test: 10 h

zpracování domácích úkol§ (výzev)  - 25 h

V případě, že výuka přejde do online formy, tak zde budou uvedeny odkazy na distanční výuku.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014

Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009

Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-5. roč. ZŠ +  Příručky učitele. Plzeň: Fraus, 2007-2011

Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-3. roč. ZŠ +  Příručka učitele . Praha: H-mat, o.p.s., 2018-2020

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

Vondrová, N. Matematická slovní úloha - Mezi matematikou, jazykem a psychologií. Karolinum, 2019.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Další články a odkazy na literaturu budou vkládány do LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III. yaložen v LS 2022

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Nejdůležitější metodou výuky je individuální nebo skupinové řešení problémů a diskuse nad didaktickými a matematickými jevy, jejich reflexe propojující praxi s teorií.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Požadavky k zápočtu a zkoušce

Požadavky k zápočtu pro letní semestr akademického roku 2022/23 jsou tyto:

- aktivní účast na výuce

- vypracování domácích úkolů (výzev)

- splnění testu na 60 procent

Požadavky ke zkoušce letní semestr akademického roku 2022/23 jsou tyto:

Na výsledné známce se bude podílet:

20 % prezentace dodaných materiálů z domácích úkolů

40 % závěrečný test

40 % ústní zkouška z okruhů, které student dostane na konci semestru

(Termíny na zkoušku budou vypsány v SISu.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Obsah kurzu:

Klíčové úlohy k níže uvedeným tématům budou průběžně vyhledávány v různých učebnicových řadách matematiky pro 1. stupeň ZŠ.

Probíraná témata

1 setkání: 2D míra: Zpracování pojmu obvod a obsah trojúhelníku, vyvození obsahu lichoběžníku – zejména stříháním a manipulacem. Kolmost, rovnoběžnost, úhly. Geometrické konstrukce. 3D míra.

2. setkání: Číslo jako veličina, převody jednotek. Rovnice a jejich propedeutika. Závislosti, funkční myšlení, matematická gramotnost.

3. setkání: Finannčí gramotnost. Kombinatorika a pravděpodobnost. Práce s daty – tabulka jako nástroj pro evidenci, práce s grafy

4. setkání: Návštěva fakultní základní školy a vyučovacích hodin matematiky na 1. stupni ZŠ, rozbor vyučovacích hodin. Téma:  Třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace.

Každý z uvedených tématických celků bude úzce propojen s existujícími pedagogickými zkušenostmi studentů (předmět Asistentská praxe k oborovým ddiaktikám I. -III,), které mají zaznamenány ve svých portfoliích.

Materiály k obsahu kurzu jsou dostupné a budou postupně doplňovány v LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III. založen v LS 2022

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html