SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Czech Language with Practise II - OKMN0C166A
Title: Didaktika českého jazyka s praxí II
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Teacher(s): PhDr. Gabriela Babušová, Ph.D.
doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Pre-requisite : OKMN0C159A
Interchangeability : OPMN0C166A
Is pre-requisite for: OKMN0C173A, OKMN0N175A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2023)
Following course of the Czech Language Methodology I. The aim is theoretical and practical analysis of the teaching matter, attempt to contribute to development of self-reflection of the students in their teaching attempts, construction of concrete teaching performances.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Přímá výuka: 12 hod.

Příprava na výuku: 72 hod.

Příprava na klasifikovaný zápočet: 24 hod.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Povinná:

HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha: PedF UK, 2008.

LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury preprimárnevzdelávanie. Prešov: PU v Prešově, PedF, 2011, 580 s.

Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2013. [online]. [cit. 2014-04-17]. Dostupné z www: .

Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ - aktuálně užívané řady učebnic na ZŠ.
Články a studie v odborných časopisech a sbornících, např. v Didaktických studiích.

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.
HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století III – Jazykové jevy v dětských prekonceptech.Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013.

HÁJKOVÁ, E., BABUŠOVÁ, G., HEJLOVÁ, H., HÖFLEROVÁ, E., JANOVEC, L., KUCHARSKÁ, A. Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: PedF UK, 2014.

HÁJKOVÁ, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Praha: Pedf UK, 2021.

Doporučená:

BABUŠOVÁ, G. Evoluce komunikačních činností v teorii a praxi. Praha: PedF UK, 2014.

PALENČÁROVÁ, J.,  KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinukomunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Ve výukových blocích prezenční části kombinovaného studia bude řešen obsah odpovídající seminářům prezenčního studia. Témata:

1.       Úvod do psychodidaktiky předmětu – zásady, přístup k vyuč. obsahu, obsahová analýza učiva, rozpracování do didaktických situací a jejich řešení.

2.       Alternativní řešení osnování učiva a učitelovy práce v jazykové a komunikační výchově v českém jazyku – možnosti temat. plánů ve vztahu k ŠVP, vlastní zkušenosti z výuky.

3.       Koncepce učitelovy práce, příprava a realizace hodiny ČJ na 1. stupni ZŠ. Variantnost přípravy na hodinu.

4.       Způsoby rozvoje komunikační kompetence žáka mladšího školního věku–didaktické situace a jejich řešení.

5.       Propojení vyučovacího obsahu jazykové a komunikační výchovy – vztah gramatiky k porozumění textu, didaktické situace v komunikační výchově a jejich řešení.

6.       Možnosti realizace inkluze v hodinách češtiny na 1. st. ZŠ.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Požadavky k zakončení předmětu: Veškeré informace budou sděleny na 1. setkání dr. G.Babušovou

Průběžné plnění úkolů zadávaných vyučujícím.

Zpracování komentované přípravy realizovaného samostatného výstupu na ZŠ.

Zvládnutí zápočtového testu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html