SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Management in Practice IV. - OKBU1U128A
Title: Řízení v praxi IV. (s reflexí)
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (48)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Danuše Dvořáková
PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA
Annotation -
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)
The course is designed as a professional discourse into the management practice of schools and educational institutions. It is logically related to the Management in Practice I-III and is seen as an overall culmination. The aim of the course is the application of theoretical knowledge in the field of management of the educational process to school practice . The student will acquire methods of reflection and self-reflection, strengthen social skills, communication and teamwork. The course includes an overall reflection on the subjects Management in Practice I - IV.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Cílem předmětu je aplikace teoretických znalostí z oblasti školského managementu do školské praxe.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Soustava předmětů Řízení v praxi tvoří jednotný celek. Rozsah praxí zahrnuje účast na praxi, zpracování výstupů a účast na závěrečné reflexi absolvovaných praxí. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Povinná literatura:

VETEŠKA, Jaroslav, Zuzana SVOBODOVÁ a Michaela TURECKIOVÁ. Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022, 123 s. ISBN 978-80-7603-348-1.

MATOUŠ, Z., PAULOVČÁKOVÁ, L., TURECKIOVÁ, M. a J. VETEŠKA. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: ČAS, 2021. ISBN 978-80-907-809.

LMS Moodle

PAULOVČÁKOVÁ, L., 2019. Strategie řízení vzdělávacích organizací. PedF UK. (e-kniha ve zpracování IT)

TROJAN, V. Řízení pedagogického procesu v současné škole. Praha, PedF UK 2017. ISBN 978-80-7290-961-2.

PRůCHA, J, WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.

DVOŘÁK, D.,STARÝ, K., URBÁNEK, P. Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. 1 vyd. Praha: Karolinum, 2015. 196 s. ISBN 978-80-246-2977-3.

SVOBODOVÁ, Zuzana a Irena TROJANOVÁ, 2021. Benchlearning. Řízení školy. Wolters Kluwer. Dostupné také z: https://www.rizeniskoly.cz/cz/aktuality/benchlearning.a-8051.html

Doporučená literatura:

Kol. aut. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, akt. rok. (vychází 10x ročně)

Kritéria kvalitní školy: https://www.csicr.cz/cz/Kvalitni-skola

Materiály ČŠI (Výroční zprávy, analytické zprávy mezinárodních šetření…) – www.csicr.cz

PISOŇOVÁ, M. a kol. Školský manažment: Terminologický a výkladový slovník. Bratislava: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-8168-660-3.

Školský zákon a prováděcí právní předpisy.

VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1.

TROJANOVÁ, Irena. Ředitel a střední management školy: průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2014, 171 s . ISBN 978-80-262-0591-3.

Zákon o pedagogických pracovnících.

Zákoník práce.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Hlavní témata předmětu:

1.    Úvod do předmětu Řízení v praxi IV.

2.    Koncepce předmětu Řízení v praxi IV. (obsah, organizace, metody, další aktivity).

3.    Katedrové školy, protokoly ze setkání a jejich obsah.

4.    Aplikace teoretických znalostí hospitační činnosti do školské praxe.

5.    Aplikace teoretických znalostí autoevaluace školy do školské praxe.

6.    Aplikace teoretických znalostí hodnocení školy do školské praxe.

7.    Aplikace teoretických znalostí strategického plánování do školské praxe.

8.    Aplikace teoretických znalostí vize školy do školské praxe.

9.    Aplikace teoretických znalostí řízení změny v pedagogickém procesu do školské praxe.

10.   Aplikace teoretických znalostí každodenního pedagogického řízení do školské praxe.

11.   Aplikace teoretických znalostí ze školského práva a zákoníku práce do školské praxe.

12.   Sebereflexe studenta.

13.   Reflexe jednotlivých setkání.

14.   Společná závěrečná reflexe.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS teams.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Aktivní účast na několika setkáních ve vybraných školách, školských zařízeních a dalších institucích.

Odevzdání vypracovaných protokolů z jednotlivých setkání prostřednictvím MS teams. Závěrečná reflexe praxí na společném setkání. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html