SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to the Study of Basics of Social Sciences - OKBO4O011A
Title: Úvod do studia ZSV
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7514
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)
Introduction to the Study of Basics of Social Sciences makes it easier for students to enter the academic study environment, acquaints them with the study program and its concept, develops their basic academic skills necessary for the study of social sciences, and introduces them to the horizon of social sciences and philosophy.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)

Cílem kurzu je seznámit studenty se stujním prostředím Pedagogické fakulty, se studijním programem a s metodologií společenských věd.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)

 Základní literatura a zdroje informací (Názvy klíčových publikací jsou tučně zvýrazněny.)

 

  • ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. V Olomouci: Votobia, 1997 [cit. 2019-08-13]. Velká řada. ISBN 80-7198-173-7. (Dostupné prostřednictvím E-prezenčky: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html)
  • FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd: multikulturní přístup. Praha: SLON, 2002. Studijní texty. ISBN 80-86429-10-5.
  • NUSSBAUM, Martha Craven. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Překlad Otakar Vochoč. Vydání první. Praha: Filosofia, 2017. 273 stran. Dnešní svět; svazek 3. ISBN 978-80-7007-489-3.
  • ZBÍRAL, Robert. Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009. ISBN 978-80-7201-779-9. (Dostupná na adrese: https://is.muni.cz/el/1422/jaro2017/MVV42K/um/Zbiral_prirucka.pdf )
 Další vybraná doporučená literatura k souvislosti ubiverzity, společenských věd a vzdělání:
  • HOGENOVÁ, Anna a Michal SLANINKA. Žít z vlastního pramene: rozhovory o životě a filosofii s Annou Hogenovou / Anna Hogenová, Michal Slaninka. 2019. ISBN 9788075301642.
  • JIRÁSKOVÁ, V. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žákyDíl 2, Péče o obec (o polis). Praha : Eurolex Bohemia, 2004, 2004. ISBN: 80-86861-29-5.
  • JIRSA, Jakub. Idea univerzity. Praha: Academia, 2015. XXI. století. ISBN 978-80-200-2375-9.
  • KOŤA, Jaroslav et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 190 s. ISBN 80-86861-30-9.
  • KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové, 1995. 199 s. ISBN 80-238-0473-1.
  • KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 125 s. XXI. století; sv. 4. ISBN 978-80-200-1677-5.
  • PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.
  • PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
  • PELCOVÁ, N. Vzorce lidství : filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.
  • PELCOVÁ, Naděžda et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 3, Péče o jazyk a komunikaci: (péče o logos jako smysluplnou řeč). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 289 s. ISBN 80-86861-28-7.
  • PEŠKOVÁ, Jaroslava et al. Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Praha: Pro Univerzitu Karlovu v Praze, Pedagogickou fakultu vyrobilo vydavatelství a nakl. Kreace, 2010. 184 s. ISBN 978-80-902125-6-5.
  • Rybák, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. 195 stran. ISBN 978-80-7603-015-2.
  • SVOBODOVÁ, Zuzana et al. Důstojně a radostně: příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. 158 s. ISBN 978-80-86057-75-0.
  • ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)

Tematické okruhy Úvodu do studia ZSV je možné rozčlenit do tří oblastí, jež představují uvedení do

  • A) akademického studijního prostředí a obeznámení se širším kontextem univerzitní vzdělanosti
  • B) organonu společenskovědního studenta (rozvoj akademických dovedností potřebných ke studiu společenských věd a filosofie);
  • C) problematiky humanitních věd, tedy do reflexe povahy společenských věd a základů jejich metodologie;

Uvedení do první oblasti pomáhá studentům lépe porozumět specifikám (univerzitního) studia, zorientovat se ve studijním prostředí pedagogické fakulty a seznámit se Katedrou OVF a studijním programem. Druhá a třetí oblast tematických okruhů se úzce vztahují k metodologii společenských věd, přičemž druhá oblast je orientována prakticky a poskytuje studentům příležitost získat základní znalosti a dovednosti potřebné k dalšímu studiu, část třetí je spíše teoretická - je stručným úvodem do hlubší reflexe společenských věd, bez níž studium společenských věd moho být redukováno jen v seznamování se s disparátními okrsky jednotlivých věd.

Osnova tematických okruhů výuky Úvodu do studia ZSV

  1. (A) Seznámení s akademickým prostředím a s ideou univerzity;
  2. (A) Seznámení se studijním prostředím pedagogické fakulty;
  3. (A) Seznámení s koncepcí studia a se studijním programem ZSV;
  4. (B) Studium společenských věd - vybraná doporučení týkající se studia (učení, zápisky, spolupráce);
  5. (B) Odborný písemný projev (jeho styly a druhy) a práce s informacemi (anotace, abstrakt, resumé, excerpta, seminární práce, esej)
  6. (B) Práce s prameny v písemném projevu, plagiátorství a autorská etika;
  7. (B) Druhy pramenů a jejich databáze;
  8. (B) Myšlení a čtení - společnské vědy a interpretace;
  9. (B) Ústní referáty, prezentace, kooperace, síťování;
  10. (C) Uvedení do problematiky reflexe společnských věd: filosofie, přírodní vědy a duchovědy
  11. (C) Základní perspektivy a paradigmata;
  12. (C) Společenské vědy a vzdělávání (filosofie výchovy a pedagogika).
Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)

Do 14 dní od počátku semestru se studenti přihlásí do prostředí digitální podpory tohoro předmětu na Moodlu UK 1): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7514 .

Server Moodle UK 1 je dostupný pro studenty a učitele Univerzity Karlovy. Pokud ještě nejste zaregistrování, přihlašte se pomocí svého osobního čísla a hesla pro CAS
(více info zde https://ldap.cuni.cz/index.php ), účet vám bude vytvořen automaticky.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)

Splnění předmětu Úvod do studia ZSV je zakončeno zápočtem.

Podmínkou získání zápočtu je průběžné plnění úkolů.

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html