SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developing mathematical literacy II - OKB7310213
Title: Rozvíjení matematické gramotnosti II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2014
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michaela Kaslová
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)
Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují nepřímo cíle i obsah předmatematické gramotnosti v RVP PV. Kurz stojí především na budování "databáze aktivit"; tyto aktivity jsou gradované. Ukážeme si propojení vybraných dynamických didaktických struktur na proces tvorby ŠVP. Kurz volně navazuje na RMG I (PMV A, PMV B a Zájklady logiky I, II) a vybavuje studenty nástroji pro rozvíjení předškolních dětí hrou v oblasti předmatematické gramotnosti a propojuje praxi s matematickými a matematicko-didaktickými nástroji, kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled. Těžiště spočívá v praktických činnostech a v jejich analýze.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

Cílem kurzu je vybavit studenty praktickými nástroji pro rozvíjení předškolních dětí v předmatematické gramotnosti s respektováním specifik této věkové kategorie (v návaznosti na vývojovou a kognitivní psychologii) a dále ho vybavit matematickými a matematicko-didaktickými nástroji, kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled a byl schopen pracovat se ŠVP, vyhodnocovat dílčí diagnostické aktivity významné pro úpravu ŠVP.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

Předpokládá se samostudium před každým výukovým blokem, na to naváže rozbor prostudovaného a písemná příprava vložená ve stanoveném limitu do Moodlu.

Prolínání přednášky, dílny a seminární diskuse k převažujícím ukázkám z praxe a ke grafickým materiálům z archivu prací dětí mateřské školy ve vývoji dítěte. Pokud to podmínky umožní, bude zařazena přímá úpráce s dětmi.

.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

70% účast, domácí příprava včetně písemných prací.

Ukončení kurzu je nejen za aktivní účast, ale i za diskusi k závěrečné práci v písemné podobě:

analýza zadané a vyzkoušené hry z pohledu matematické podstaty (písemně), její možnosti obměn včetně odůvodněné gradace náročnosti.

 

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují cíle i obsah předmatematické gramotnosti a úzce navazuje na předmět RMG I.

a) Hrou poznáváme trojrozměrný svět prostřednictvím hmatu, zraku, manipulace a kineze; trvalost tvaru v závislosti na charakteru látky; role jazyka; rozvoj prostorové /rovinné orientace, paměti a představivosti v rámci mikroprostoru, mezzoprostoru a maxiprostoru; rozvoj jazyka; čára jako komunikační nástroj (kvalita, role, interpretace čáry); druhy čar dle tvaru ve spojení s pohybem; labyrinty a jejich význam; obrázky jedním tahem; transformace (barevná, velikostní, polohová, tvarová, 2D-3D,..);odlišení dvou světů prostoru a umělého světa roviny; shodnost (symetrie, posunutí a rotace v činnostech); zobecnující sdělení a jejich negace jako nástroj k jejich pochopení a k posuzování pravidel, rozpoznání pravdy od nepravdy; vývoj stavby u různých typů stavebnic; cesta k míře ve hrách; závislosti polohové, tvarové, velikostní nebo kvantitativní jako příprava na první stupeň rozvoje funkčního myšlení; substituce v dokončení rytmizace/pravidelnosti/řady; celek a jeho části - relativnost pojmů; tvar a proporce celku; procesy porovnávání, poměřování; celek a procesy: dekompozice, destrukce, likvidace, kompozice, kompletace, kopie, rekonstrukce a další; hádanky jako příprava na vymezování nových pojmů;

práce s materiály  (modelíny, těsta, tkaničky, novinový papír, drát, kostky, sádra, drobné předměty; sníh, led, přírodniny, křída)

b) Svět čísel ve hrách a v různých kontextech.

c) Postupy ve hrách, první strategie, souvislost s přípravou na metematicko-logické metody řešení jako např. třídění, uspořádání, uvažování, usuzování, přiřazování (včetně pravdivostních hodnot)

Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

úspěšné zvládnutí RMG I, nebo alespoň jednoho z kurzů PMV A a B, případně KZ z Rozvoje předmatematické gramotnosti

znalost vývojové a kognitivní psychologie předškolního věku

(dále znalost her pro předškolní věk - seznam 20 her dostanou studenti na počátku semestru; jde o hry s pravidly, pohybové, stolní)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html