SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Playing the Piano III - OKB7308240
Title: Hra na klavír III
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 3 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Annotation -
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2010)
Practising performance pieces for children. Applying harmony in the accompaniment of songs for kindergartens, stylization of the accompaniment of songs in major and minor keys.
Aim of the course - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem  discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů II je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit studenty  jednu cyklickou přednesovou skladbu která je vhodná  pro pedagogické využití  u dětí v předškolním věku v rámci propojení hudebních činností s ostatními uměleckými i mimouměleckými aktivitami.

Cílem  discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů III je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit studenty další drobné přednesové skladby vhodné pro  pedagogické využití  u dětí v předškolním věku.

Literature - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.
DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48,  ISBN:80-968600-3-8.
DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.
KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.
KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.
K O Š Ť Á L, E. Perníková chaloupka (materiál ke stáhnutí pro pedagogické účely na webu).
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48,  ISBN:80-968600-3-8.DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.K O Š Ť Á L, E. Perníková chaloupka (materiál ke stáhnutí pro pedagogické účely na webu).

Teaching methods - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

V plánovaném rozsahu  výuky v kombinovaném studiu budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán seminářů a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich osobní úkoly. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem.Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou  zaznamenány v programu C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.
V plánovaném rozsahu  výuky v kombinovaném studiu budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán seminářů a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich osobní úkoly. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem.Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou  zaznamenány v programu C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

zápočet
zápočet

Syllabus - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
I. Cyklická skladba: ERNO K O Š Ť Á L :  PERNÍKOVÁ CHALOUPKA
Pohádka začíná,str.20,Tajemný zvoneček, str.22,Překvapení pernikáři, str.24, Čarodějný tanec, str. 25,Zasmála se ježibaba, str.25, Jednou zrána, str. 27,Vysvobození,str. 28, Už je konec pohádky,str.29
II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro děti
A) Dovednost  zahrát  a  zazpívat  vokálně průpravná  a přípravná cvičení  v durové  tónině     v chromatické   modulaci (C, Des, D, Es, F, Ges, G, As, A, B, H, C dur).
____
B) Hra  a  zpěv mollových  písní z Příručky doprovodů lidových písní od M. Kodejšky a M. Popoviče v určených tóninách (Ej, padá, padá  rosička, Křepelenka křepelala, A já mám  křepelenku).
____
C) Dovednost  zahrát základní harmonickou kadenci akordů (T,S,D) v těchto určených tóninách: a,h,c,d,e moll.
____
D) Zahrát harmonické mollové stupnice a,h,c,d,e moll a doprovodit každý stupeň jedním nebo  dvěma  akordy  z  harmonické kadence (T,S,D).
E) Ze zpěvníku pro mateřskou školu Malým zpěváčkům nacvičit podle stanoveného záznamu se zpěvem těchto 15 písní: Cib, cib,  cibulenka (s.15), Vláček (s.18),  Pod naším okýnkem (s.28), Stojí vrba košatá (s.63), Štědrej večer nastal (s.66), Vdávala se myška (s.77), Nestarej  se, ženo má (s.99), Bude zima  (s. 59),  Náš kohoutek  kokrhá (s.177),  Jízda (s.  84), Lítala si laštovička (s. 128)

I. Interpretace přednesových skladeb pro děti předškolního věku a
   mladšího školního věku na klavír

Vaňhal,J.K.: Allegretto, Bach,J.S.: Menuet, Vlastní volitelná skladba                    

Vlastní volitelná skladba                           

II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro děti

A) Dovednost  zahrát  a  zazpívat  vokálně průpravná  a přípravná cvičení    v   durové     tónině   v   

     chromatické   modulaci (C,Des,D,Es,F,Ges,G,As,A,B,H,C dur).                                                          
B) Hra  a  zpěv mollových  písní v určených tóninách:Ej, padá, padá  rosička, A já mám  křepelenku                                    

C) Dovednost  zahrát základní harmonickou kadenci akordů (T,S,D) v těchto určených tóninách: a,,c,

     moll.                                                         

F) Ze zpěvníku pro mateřskou školu Malým zpěváčkům nacvičit podle stanoveného záznamu  nebo

    akordických značek se zpěvem tyto písně:

   Cib, cib,  cibulenka (s.15), Vláček (s.18),  Pod naším okýnkem(s.28), Stojí vrba košatá (s.63),

   Štědrej večer nastal (s.66),Vdávala se myška (s.77), Nestarej se, ženo má (s.99),Bude zima  (s. 59),

   Náš kohoutek  kokrhá, Lítala si  laštovička (s. 128)

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html