SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
I /O Communication - OKB2319612
Title: Vstupně výstupní komunikace
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jakub Lapeš
PhDr. Daniel Tocháček
Pre-requisite : OKB2319511
Annotation -
Last update: LAPES/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2015)
The mission of the course is to acquaint students to the processes of automation and robotics in everyday practice and introduce to the issue of CNC machines, vending machines and computer control of production. Basic aim of the course Computer I / O communication is a practical introduction with school systems, that support teaching robotics. Teaching of this subject is also will focus on developing programming techniques in an iconic and graphic development environments, which contains fully standard programming elements, such as loops, conditions, working with strings, an extensive mathematical apparatus and the strong support of graphical presentations of results.
Literature - Czech
Last update: LAPES/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2015)

BAUM, D. Definitive Guide to LEGO MINDSTORMS. 2nd Edition. Berkeley : Apress, 2002.
BAUM, D. et al. Extreme Mindstorms: an Advanced Guide to Lego Mindstorms. Berkeley : APress, 2000.
ERWIN, B. Creative projects with LEGO Mindstorms. Boston : Addison-Wesley, 2001.
FERRARI, M. et al. Building Robots With Lego Mindstorms : The Ultimate Tool for Mindstorms Maniacs. Osborne : Syngress, 2001.
FERRARI, M. et al. LEGO Mindstorms Masterpieces: Building Advanced Robots. Osborne : Syngress, 2003.
HÄBERLE, H. a kol. Průmyslová elektronika a informační technologie. Praha : Sobotáles, 2003.
HILL, T. Production / Operations Management. Cambridge : McGraw-Hill, 1991.
SENN, J. A. Information Technology: Principles, Practices, and Opportunities. 3rd Edition. New Delhi, Prentice Hall, 2003.
WILCHER, D. LEGO Mindstorms Mechatronics : Using Systems and Controls to Build Sophisticed Robots. New York : McGraw-Hill/TAB Electronics, 2003.

Syllabus -
Last update: LAPES/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2015)

Basic concepts and general principles robotechniky
Systems of industrial robots and manipulators
Control systems of robots 
Relations between the design solutions and use properties of robots 
Software of control systems of robots, general and problem-oriented programming languages
Organization for cooperation of industrial robotic and manipulators with conventional production facilities
Modelling work of the robot using system ROBOLAB and LEGO MINDSTORMS

Course completion requirements - Czech
Last update: LAPES/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2015)

Podmínky pro získání KZ z předmětu Vstupně/výstupní komunikace

  • Aktivní práce v seminářích; průběžné řešení úloh reflektujících probíraná témata; závěrečná kompletace v kurzu využívané robotické sady do původního stavu.
  • Vytvoření, prezentace a obhajoba závěrečné práce - vlastního tvůrčího projektu z oblasti robotiky - s využitím robotických sad Lego.
Požadavky na práci a další informace:
- Práce bude mít podobu praktického projektu z oblasti robotiky zahrnujícího etapy plánování (návrhu), přípravy, stavby a programování robota a současně též prezentaci celé práce ostatním účastníkům kurzu.
- Podmínkou udělení KZ je rovněž zhotovení dokumentace k projektu (např. prezentace, doprovodné materiály, fotografie, video). 
- Pro projekt lze využít robotické sady Mindstorms NXT, ev. s variantní nadstavbou v podobě sady Lego eLab nebo Lego Robolab.
- Jediným tematickým omezením projektu je jeho využitelnost při výuce na ZŠ nebo SŠ.
  • Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě práce a související rozpravě tematicky orientované do oblasti zaměření předmětu.
  • Prokázání odpovídajících teoretických/praktických znalostí a dovedností při řešení úloh z oblasti robotiky.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html