SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of mathematical literacy II with an excursion - OKB01M1H5B
Title: Didaktika matematické gramotnosti II s exkurzí
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michaela Kaslová
Interchangeability : OPB01M1H5B
Annotation -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (13.11.2019)
The course consists of a theoretical and practical part, involving observation in kindergartens or other ways of work with children, and analysis of situations. The goal of the course is to lead students to apply their theoretical knowledge in their direct work with children.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (15.02.2021)

Cílem č. 1 je prohloubit didaktické myšlení posluchačů tak, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy. Kurz je koncipován tak, aby absolventi dokázali vhodně promýšlet aktivity rozvíjející předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti s přihlédnutím k individuálním potřebám dětí, ke složení kolektivu, a to v prostředí mateřské školy, v daném systému a s daným ŠVP.

Cílem č. 2 je rozvinout schopnost budoucích učitelů vhodně reagovat na danou situaci, tedy i zvládat dílčí diagnostiku dítěte v průběhu hry tak, aby byli schopni využít zkušenosti ve vlastní praxi s užitím kritické autoreflexe.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (01.02.2022)

V případě on-line výuky se bude promítat přímá práce s dítětem a následně proběhne analýza, diskuse.

Spojení: Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a17bd43dff27d4b7d97ca0875f11f1f2a%40thread.tacv2/conversations?groupId=d00a6001-9857-4ad9-85e7-952d47178139&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Příprava na semináře a studium materiálů představují v hodinové dotaci cca 55 h.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (01.03.2019)

BEDNÁŘOVÁ, J. a R. ŠMARDA Orientace v čase. Praha: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0022-0.

HEJNÝ, M. a Fr. KUŘINA Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2014. 978-80-262-0901-0.

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016.

KASLOVÁ, M. (2015) Pre-school child and natural number. In Kreiner, K. and  N. Vondrová (ed.)  Proceedings CERME9, (2035 - 2037). Prague: Charles University Faculty of Education. ISBN 978-80-7290-844-8

HLAVLÍKOVÁ, J. Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc. DP UK PEF 2018

....

KASLOVÁ, M. Cesta k práci s číslem. Praha: Pro futuro consulting, 2014.

LÁTAL, I. Počítání s kostkáčem. Praha: Česká televize 2006. ISBN 80-85005-63-8.

MLČOCHOVÁ, M. a kol. Šimonovy listy 1 - 16. Praha: Kosmas, 2009 – 2011.

SWOBODA, E. & R. MAMCZUR Kafelki wisienki. Rzeszow: Universitet, 2010. ISBN 978-83-62032-20-4.

VANČUROVÁ, E. 5x Filip. Praha: Albatros, 1984.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (15.02.2021)

PROLÍNÁ SE UKÁZKA S ANALÝZOU A VLASTNÍ PRÁCE STUDENTŮ S DĚTMI S NÁSLEDNOU DISKUSÍ

Studenti si připraví předem avizované pomůcky a budou pracovat souběžně s dětmi nebo následněvdle instrukce vyučujícícho tak, aby bylo možné porovnat práci dospělého a díěte v dané aktivitě.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (15.02.2021)

Zaměření: 1) rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jenoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmtematické gramostnosti typ 1; 2) diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a garfické a gestické modely; pojem celek a jeho části  rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční; 3) gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v prgrafické práci s celkem a částmi; 4) porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra

Okruhy  
1)    Rozvoj prelogického myšlení (v dramatizaci, v kinestetických hrách, v hrách s pravidly, s užitím pracovního listu).
2)    Rozvíjení časoprostorových představ.
3)    Rozvoj rovinné /prostorové orientace a paměti (práce v mikro-, mezzo- i makro-prostoru).
4)    Práce s možnostmi (prvky pravděpodobnosti, kombinatoriky, labyrinty, skládanky, modelování a podobně).  
5)    Práce obrázkem; kódování a dekódování informací (statických, dynamických, kvantitativních).
6)    Úroveň rozvoje kvantitativních představ.
Dle přání studentů lze kurz zaměřit na specifika matematiky v jiných kulturách – zejména v oblasti modelování přirozeného čísla v roli počtu (Čína, Maroko, střední Afrika a podobně), aby byli schopni pracovat s integrovanými dětmi.

Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (01.03.2019)

nejsou stanoveny, doporučuje se absolvování předmětu Rozvoj matematické gramotnosti

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (01.03.2019)

Závěrem kurzu je zápočet za aktivní účast v kurzu (příprava aktivity, realizace, analýza), ve které má student prokázat schopnost propojit teoretické poznatky s didaktickými pohledy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html