SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Children and mathematics II - OK0610616
Title: Dítě a matematika II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Co-requisite : OK0610615, OK0610617
Incompatibility : O01110616
Pre-requisite : OK0610613
Interchangeability : O01110616
Is co-requisite for: OK0610615, OK0610617
Annotation -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
The work will focus on the analysis of pupils' solutions of problems which they solve in a mathematical club, on the didactic analysis of the student teacher's way of guiding the pupils in the club, on the preparation of problems for the club, etc. A practising elementary teacher will co-lead the seminar.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

to enable the students to

* get deeper into the children's cognitive processes via the analysis of their written work and of their behaviour during some mathematical activities,

* get to know one's own way of reasoning in mathematics (one's cognitive style)

Descriptors - Danish
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (08.02.2021)

Výuka on-line bude pro všechny tři prohlubující předměty na Microsot Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae11559e10c964f099078699c4ddd2f44%40thread.tacv2/conversations?groupId=d6db68a7-a627-45c9-a293-340449e94d6d&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literature -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.

Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.



Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

Mathematical textbooks for primary school (Czech, Slovak and other) perticularly from publishing house Fraus

Teaching methods -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Seminar

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (29.01.2020)

- 80% aktivní účast na seminářích

písmená analýza 2 společně sledovaných vyučovacích hodin a) z pohledu komunikace učitel- žák, žák-žák

b) analýza hodiny z pohledu celkového hodnocení - struktura, cíle, nástroje, účinnost.

Jako propedeutiku si student vytvoří vlastní scénář hodiny doplněný reflexí na základě vlastní výuky dle scénáře.

 

Syllabus -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

The content has a character of experimental work with elementary pupils and is focused on the development and diagnosis of mathematical knowledge and abilities of pupils. The development of various languages of arithmetic (iconic, pictographic, sign); semantic anchoring of additive operations; number line as a tool for solving dynamic problems; semantic anchoring of multiplicative operations.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html