SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Children and mathematics I - OK0610613
Title: Dítě a matematika I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Co-requisite : OK0610612, OK0610614
Incompatibility : O01110613
Interchangeability : O01110613
Is co-requisite for: OK0610614, OK0610612
Is pre-requisite for: OK0610616
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (28.10.2019)
The subject is a part of triple subjects - Child and mathematics and Ways of learninh mathematics. Work in seminars is focused on direct work with pupils within a math club, which is accompanied by didactical analysis both pupil´s mathematical behaviour and student´s work with a pupil. Didactical theoretical knowledge and reality of practice are closely interlinked.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (30.09.2020)

při výuce on-line  bude použit Microsoft TEams 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

Učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Kaslová, M. Konektivní didaktické struktury.

Kaslová, M. Významy Ano a Ne.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (09.09.2020)

Předmět je ukončen zápočtem.

- Aktivní účast na seminářích a na Moodlu

- Písemné zpracování zvoleného tématu

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle,

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta."

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (17.08.2020)

Kombinace přímé a nepřímé výuky (individuální konzultace - i elektronicky, diskuse v malých skupinách), zpracování samostatných prací (řešení problému s reflexí postupu) a realizace projektů (experimenty se žáky, jejich záznam, analýza a reflexe). K dispozici budou distanční texty a další studijní materiály (www.pedf.cuni.cz/kmdm).
Obsah i metody výuky budou provázány na pedagogické zkušenosti studentů a zaměřeny na motivaci k organickému propojování s novými VŠ poznatky.

Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.
Obsah: Má charakter experimentální činnosti na 1. stupni ZŠ a je zaměřen na rozvoj a diagnostiku matematických (a obecně intelektuálních) znalostí a schopností žáků.

Předmětem zájmu je především dítě, žák a jeho rozvoj nejen v matematice s oporou o přesahy matematiky do dalších oblastí. Budeme sledovat i druhy motivace.

Aktzuálně je zařaena problematika výuka on-lin v návaznosti na mezinárodní výzkum (Kaslová).

Dle zájmu se můžeme věnovat slovní zásobě v mluvě i v písmu, vedle toho i rozvoj různých jazyků aritmetiky (ikonické, piktografické, znakové); sémantická ukotvení aditivních operací (stav +(-) stav, adresa +(-) operátor, ...); číselná osa jako prostředí řešení dynamických úloh; sémantická ukotvení multiplikativních operací.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html