SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
How to get to know mathematics I - OK0610612
Title: Cesty poznávání v matematice I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Co-requisite : OK0610613, OK0610614
Incompatibility : OK0615618, OK0617181, OK0619185, O01110612
Interchangeability : O01110612
Is co-requisite for: OK0610614, OK0610613
Is incompatible with: OK0617181, OK0619185
Is pre-requisite for: OK0610615
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (28.10.2019)
Students summarize, structue and enrich their knowledge in mathematics and didactics of mathematics acquired in the previous study and their professional life. They are led to perceive mathematics as an organic component of all primary school subjects. Important component is to build individual tools for their further professional development after graduation.
Descriptors - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (04.10.2020)

Výuka bude probíhat online v rozvržených časech na tomoto odkazu

Google meet:https://meet.google.com/uec-vkom-utr?authuser=1

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Učebnice matematiky pro první stupeň ZŠ - pro vybraný ročník 3 různá nakladatelství.

Kaslová M. a kol. Barevná matematika pro prvnňáky (druháky/třeťáky/čtvrťáky/páťáky. SPN Praha

Kaslová, M.: Komplexní aktivity jako motivační faktor talentů na 1. stupni ZŠ. In J. Zhouf (Ed.): Ani  jeden matematický talent nazmar 2017. JČMF: Hradec Králové, 2018. ISBN 978-7435-710-7.

Kaslová, M. a kol. Sbírka úloh z matematiky pro 2. a 3.r. ZŠ. SPN : Praha.

Kaslová M. a kol. Sbírka úloh z matematiky pro 4. a 5. ročník ZŠ. SPN : Praha.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (27.03.2019)

Jde o kombinaci přednášky a workshopu doplněno o domácí přípravu.

Výjimku tvoří tradiční návštěva Centra her či její nová alternace -  návštěva výstavy abstraktního umění (přesahy matematika a výtvarné umění)

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (27.03.2019)

Kombinace přímé a nepřímé výuky (individuální konzultace - i elektronicky, diskuse v malých skupinách), zpracování samostatných prací (řešení problému s reflexí postupu) a realizace projektů (experimenty se žáky, jejich záznam, analýza a reflexe). K dispozici budou distanční texty a další studijní materiály (www.pedf.cuni.cz/kmdm).
Obsah i metody výuky budou provázány na pedagogické zkušenosti studentů a zaměřeny na motivaci k organickému propojování s novými VŠ poznatky.
Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.
Obsah: Algebrogramy - provázání desítkové soustavy, dělitelnosti a propedeutiky rovnic. Pravidelnosti - způsoby hledání hypotéz a jejich prověřování. Různé druhy trojúhelníků - nejen součtové - propedeutika funkční závislosti,  hry na propedeutiku k různým tématickým celkům dle výběru, např. záporných čísel a zlomků.

Nově obohace o přesahy matematiky do dalších oborů (výtvarné umění - abstraktní umění, fraktály)

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (28.10.2019)

- Aktivní účast na seminářích
- Zpracování jednoho tématu včetně přípravy úloh pro seminář, které student předloží ke kontrole ve formě jedné složky portfolia

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html