SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Problem solving methods - OK0610261
Title: Metody řešení matematických úloh
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Old code: MŘMÚ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Incompatibility : O01310261
Pre-requisite : OK0610031, OK0610247
Interchangeability : O01310261
Is pre-requisite for: OK0310051
Annotation -
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2011)
On basis of knowledge gained from previous mathematical courses the environments suitable for the development of pupils mathematical understanding will be extended and completed with particular respect to solving strategy and solving methods. The core of the work will be development of the ability to solve submitted tasks using different methods (including restricted tools). We will focus on the following areas: modelling, representation, choice of strategy, creating and realization of solving plan, interpretation of findings. Another course of study will be creating and posing such tasks which are possible to solve using given method.
Aim of the course -
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2011)

1. To use problem solving as a tool to develop cognitive structure of students. Focusing on solving strategies the students' meta-cognition will be systematically developed.

 

2. To give the students direct experience with constructivistic way of teaching in those areas with which they have not got their own school experience.

 

3. To enable students to diagnose their own mathematical abilities and knowledge and to offer them possibility of re-education (particularly concerning the main mathematical concepts) if necessary.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Jaroslava Kloboučková (13.10.2020)

Online výuka bude probíhat v době naplánovaného rozvorhu na tomto odkaze: https://meet.google.com/xni-qdjw-zff

Na stejném odkaze budou probíhat i individuální/skupinové konzultace dle dohody. 

Literature -
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2011)

Text books for prrimary schools and teachers guides, Hejný at al., publishing house FRAUS,

Opava, Z.: Matematika kolem nás, Albatros
Hejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK)
Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice)
Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992)
Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004).
Koman, M.: Rozšiřování číselných oborů (Užití čtvercových sítí), (skriptum UK Praha, 1975)

Hejný, M.: Barevná bludiště. Materiál KMDM. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky, Praha, 1998.
Hejný, M., Kratochvílová, J.: Klasifikace jako kognitivní funkce. In: (eds.) M. Vagaský, M. Hejný: Zborník príspevkov z letnej školy teórie vyučovania matematiky PYTAGORAS 2004, JSMF, EXAM, Bratislava, s. 26-44, ISBN 80-89194-01-X.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Jirotková, D.: Konstruktivistický přístup k vyučování geometrii. In: (Ed). M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 213-236.

Teaching methods -
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2011)

Seminars will be led consequently in constructivistic ways. The main teaching tool will be problems and their solutions by students. Students will be guided to create autonomously cascades of tasks with respect to individual need of pupils.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jaroslava Kloboučková (07.09.2020)

Požadavky k ukončení kurzu klasifikovaným zápočtem (KZ):
1. Napsání testu se ziskem alespoň 60% bodů (vypracování zápočtového testu je možné jednou opakovat, další opakování je možné jen ve zcela zváštních případech).
2. Vypracování seminární práce (tvorba gradované série úloh ze zadaných oblastí matematiky: Rovnice a soustavy na I. stupni ZŠ, Sčítání tří přirozených čísel v oboru do 100, Barva jako parametr pro aditivní algoritmy, Slovní úlohy o věku, Orientovaná úsečka na I. stupni ZŠ, Obsah obrazce jako pokrývání plochy různými polynimy, Volné a závislé proměnné v aditivní struktuře, Nelineární číselné řady) a její odevzdání v elektronické podobě v programu pdf nejpozději v den, kdy jse student přihlášen k napsání zápočtového testu.

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě bude upřesněno vyučujícími jednotlivých seminářů:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadaných elektronicky (mailem nebo v Moodlu) 

b) bude organizována online výuka v Google meet, Adobe Connect nebo MS Teams, na této výuce je předpokladem přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

 

 

 

 

Syllabus -
Last update: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2011)

1. Method of modelling (interpretation of a task: story, objects, relationships, model).

2. Method of dramatization (from dramatization to simulation and to tables, development of procept).

3. Method od decomposition: a) chaining, b) classification.

4. Series of specific methods (simplification, from the end, set of points with particular attribute, analogy etc.).

5. Discovering of patterns in different environments using method: progression, tables, graphs (processual grasping of patterns using recursion and conceptual grasping using relationships.

6. Method of releasing invariables as a tool for generalization in geometrical, arithmetical, algebraical and combinatorial environments.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html