SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pragmatics for the Teachers of the First Grade of Basic School II - OK0603249
Title: Pragmatika pro učitele 1. stupeň ZŠ II
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Incompatibility : O01303249
Pre-requisite : OK0603106, OK0603118
Interchangeability : O01303249
Is pre-requisite for: OK0603149
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)
Verbal manipulation. Manipulation oriented at children. Manipulation of parents through children. Etic of argumentation. Pragmatic aspects of discourse. Gender at school, assertive behaviour, non-verbal communication. Pragmatics in teaching-learning relationship. Cultural lspecifics in communication. Written work: Didactic application of pragmatics at basic school.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (14.03.2021)

Kurz bude probíhat online v MS Teams v čase dle rozvhu. 

 

Kliknutím sem se připojíte ke schůzce.<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a64b5e037a4534b93bfdaaf3f89409a40%40thread.tacv2/1615728521620?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22525f2ba5-4e16-4e29-b768-7a0ef9bfcffa%22%7d>

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)

HOFFMANNOVÁ, J. - MÜLLEROVÁ, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994.

CHEJNOVÁ, P. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ II. Praha: PedF UK, 2007.

CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedf UK, 2010.

LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000.

MACHOVÁ, S. - ŠAMALOVÁ, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2005, 2007.

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999.

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.




Gálik. S. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada, 2012.
Hausenblas, K.: Explicitnost a implicitnost jazykového vyjádření. SaS, 33, 1972, s. 98-105.
Hoffmannová, J.: Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? ČJL, 45, 1994-1995, 202-209.
Jandová, E.: Čeština na www chatu. Ostrava: OU, 2006.
Křivohlavý, J. - Mareš, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Machová, S. - Švehlová, M.: Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha: PedF UK, 2001.
Morris, Desmond: Řeč těla. Bodytalk. Praha: ČS, 2009.
Palenčárová, J.: Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006.
Praško, J. - Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)

Seminární práce Pragmatika pro učitele II

 

Pracovní list pro žáky 1. stupně ZŠ

Témata:

1) gender v komunikaci

2) manipulace v interpersonální komunikaci (nikoliv mediální)

3) kulturní specifika a mezikulturní komunikace

 

Student si vybere jedno z témat a vypracuje pracovní list pro žáky + pokyny pro učitele. K aktivitě je třeba vyplnit: cíl, průběh, pomůcky, čas trvání, účastníky

 

 

Další částí seminární práce je popsat tři situace a jejich vyústění:

1) kdy byl někdo slovně manipulován v interpersonální komunikaci

2) kdy vznikl, či mohl vzniknout  konflikt vlivem kulturních rozdílů komunikantů

3) kdy bylo registrováno genderově nekorektní verbální jednání

 

Doporučená literatura:

Chejnová, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha, PedF 2010

 

Nutno odevzdat vytištěné do konce května 2021

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)

Studijní obor: učitelství 1.stupeň ZŠ
Kurz: Pragmatika II
Ukončení: zápočet
Cíl kurzu:
Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu. Smyslem kurzu je aplikace všech získaných poznatků při výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Součástí kurzu bude bohatá demonstrace modelových situací nastávajících při jazykové komunikaci.
Požadavky k zápočtu:
Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole" 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)

Seminární práce Pragmatika pro učitele II

 

Pracovní list pro žáky 1. stupně ZŠ

Témata:

1) gender v komunikaci

2) manipulace v interpersonální komunikaci (nikoliv mediální)

3) kulturní specifika a mezikulturní komunikace

 

Student si vybere jedno z témat a vypracuje pracovní list pro žáky + pokyny pro učitele. K aktivitě je třeba vyplnit: cíl, průběh, pomůcky, čas trvání, účastníky

 

 

Další částí seminární práce je popsat tři situace a jejich vyústění:

1) kdy byl někdo slovně manipulován v interpersonální komunikaci

2) kdy vznikl, či mohl vzniknout  konflikt vlivem kulturních rozdílů komunikantů

3) kdy bylo registrováno genderově nekorektní verbální jednání

 

Doporučená literatura:

Chejnová, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha, PedF 2010

 

Nutno odevzdat vytištěné do konce května 2021

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html