SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Czech Language II - OK0603026
Title: Současný český jazyk II
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKMN0C127A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Incompatibility : O01303026
Pre-requisite : OK0603125
Interchangeability : O01303026
Is pre-requisite for: OSOZ2CK, OSOZ2CK1, OK0603027, OK0603250, OK0603503, OK0603504, OK0603505, OK0603523, OK0603623, OK0603625, OK0603626, OK0603627, OK0603628, OK0603629, OK0603630, OK0603631, OK0603636, OK0603149
Annotation -
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)
The syntactic domain as a part of linguistics; formal and semantic approach. Elementary syntactic units. Syntactic relations and different ways of their expressing. Valency syntax. The types of sentence patterns. Functional sentence perspective. Features of sentence structure which reflect the impact of the communicative function (topic and comment, theme and rheme, topic and focus). Syntactic synonymy. Syntactic orthography.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)


Černá, M. - Hájková, E.: Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. PedF UK 1999.

Hájková, E. a kol.: Jazyková cvičení pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1994.

Hubáček, J.: Český jazyk pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1991

Hubáček, J. - Jandová, E. - Svobodová, J.: Čeština pro učitele. VADE MECUM 1998.

Janovec, L. a kol. Jak psát čárku a další interpunkční znaménka. Praha: Klett, 2007.

Svobodová, J.: Česká interpunkce. Ostrava 1997.

 
Hirschová, Milada. Syntaktické rozbory: studijní text. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 117 s. ISBN 978-80-7290-585-0. Důrazně doporučeno jako příprava ke zkoušce.
Hrbáček, Josef et al. Mluvnické rozbory a cvičení v češtině. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 114 s. ISBN 80-7066-884-9. Část syntax. Důrazně doporučeno jako příprava ke zkoušce.
Svobodová, Jana. Průvodce českou interpunkcí. 3., upravené vydání. [Odry]: Vade Mecum Bohemiae, s.r.o., 2015. 133 stran.ISBN 978-80-86041-45-2. Důrazně doporučeno jako příprava ke zkoušce.
Zimová, Ludmila. Cvičení a úkoly ze skladby. Vyd. 2. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2009. 104 s. Skripta. ISBN 978-80-7414-120-1. Pouze část I. V NKP přístupno elektronicky. Důrazně doporučeno jako příprava ke zkoušce.
 
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Požadavky k zápočtu:
Vytvoření aktivizačního tvořivého úkolu na libovolný syntaktický jev pro vybraný ročník 1. stupně ZŠ v rámci výuky slohu, jeho prezentace na druhém setkání. Přesná instrukce bude podána na úvodním semináři.

Požadavky ke zkoušce:
Písemný test ze syntaktického učiva obsaženého v anotaci předmětu. Test obsahuje dvě části: 1) interpunkční korekturu a 2) vědomostní test. Úspěšné absolvování části 1) je podmínkou pro připuštění k části 2).

 

 Test má dvě možnosti opravy. 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Cíl kurzu:

Studenti

* si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení,

* budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby,

* pochopí klíčovou roli stylu pro dosažení preferované interpretace textu a zajištění komunikační úspěšnosti,

* zdokonalí dovednost sebereflexe vhodnosti jazykových prostředků, které užívají v různých komunikačních situacích,

* budou znát charakteristiky základních textových vzorů; budou je umět využít při tvorbě vlastních textů; dokážou texty přizpůsobit komunikační situaci.

Obsah kurzu:

Věta
 
* skladební dvojice: dominace a prostředky jejího vyjadřování, jednoduché případy shody; zmnožení syntaktické pozice

* větné členy: podmět holý, rozvitý, několikanásobný, nevyjádřený; přísudek verbální a verbonominální; předmět; přívlastek; příslovečná určení místa, času, způsobu a příčiny; doplněk

* větné vzorce: valence slovesa; základová větná struktura a její rozvíjení, rozšiřování, modifikace a transpozice; křížení vazeb, zanedbání dvojí vazby, vyšinutí z větné vazby

Od věty k textu

* spojování vět: spojování vět do souvětí; věty hlavní a věty vedlejší; konkurence větného a nevětného vyjádření větných členů; tvorba textu; koherence a koheze, horizontální a vertikální členění

* aktuální členění: východisko a jádro výpovědi; tematické posloupnosti v textu

* komunikační funkce: výpověď a její funkce, druhy vět podle postoje mluvčího, rozlišení otázek zjišťovacích a doplňovacích; funkce textu, výpovědi určující a podpůrné

Text

* slohotvorné činitele: subjektivní a objektivní; stylově příznakové jazykové prostředky

* slohové postupy: informační, vyprávěcí, výkladový, úvahový, popisný

* slohové útvary: adresa, jednoduchý pozdrav, blahopřání, oznámení, pozvánka, vyplnění jednoduchého formuláře, dopis, vyprávění, popis, charakteristika, zpráva, inzerát, referát a jeho příprava, pozdrav, poděkování, omluva, dotaz, telefonování, vyřízení vzkazu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html