SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Present Conception of Language Skills Development - OK0503118
Title: Současné pojetí rozvoje jazykové gramotnosti
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2016
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)
Fundamentals of psycholinguistics (oriented to pre-school age). Fundamentals of cognitive linguistics in first language acquisition. Pragmatic aspects of communication and their development in a pre-schooler. Introduction to semantics as a base for acquisition of semiotic systems. Early literacy in nursery school. Language literacy, language competence and language skills development (speaking, hearing, reading, writing) in children. Motivation for development of oral and written form of language. Didactic strategies for literacy development, activities, language exercises. Development of pre-reading and pre-writing skills.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)

Základní studijní literartura

Bloom, Paul. Jak se děti učí významu slov. Překlad Jan Chromý. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 294 stran. ISBN 978-80-246-3095-3.

Fernández, Eva M. a Cairns, Helen Smith. Základy psycholingvistiky. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2014. 298 s. ISBN 978-80-246-2435-8. Výběr.

Petrová, Zuzana a Valášková, Miriam. Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans, 2007. 152 s. ISBN 978-80-969777-5-8.

Průcha, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 199 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3603-7.

Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 48 s. ISBN 978-80-87000-33-5.

Zajitzová, Eliška. Tvorba nástroje pro hodnocení komunikativních kompetencí dětí předškolního věku. e-Pedagogium I/2011. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2011, s. 60-77. ISSN 1213-7758.

 

Doporučená literatura

Pupala, Branislav a Zápotočná, Oľga. Rané štúdie o ranej gramotnosti. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003. 151 s. ISBN 80-223-1806-X.

Tomášková, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0.

Chejnová, Pavla. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: Pedf UK, 2016. https://publi.cz/books/462/index.html?secured=false#cover

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)

Aktivní účast v kurzu, seminární práce zaměřená na rozvoj komunikačních dovedností předškoláka.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html