SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art education and Culture I,II,III - OK0421211
Title: Výtvarná výchova a kultura I, II, III
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:5/5, Ex [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (29.05.2019)
Nature and culture, culture and art culture. Common issues of contemporary art culture. Principle characteristics of visual culture and causes of its transformations. Art culture and fine art. Fundamentals of Art Theory and Aesthetics. Art as a medium of communication and expression. Relations among Artist-Artefact- Reality and their psychological and social aspects. Genesis of Modern Art as a Reaction to the Art of the second half of the 19th century. Artistic periods before World War II with their basic principles and tendencies. Qualitative transformation of structure and semantics of modern art. Specific problems of interpretation of artwork. Visual Art after World War II, means and measure of its qualitative shift. Existential and rational constructivism, geometric abstraction, pop art, processes of minimization. Postmodernism as a life position.
Aim of the course - Czech
Last update: KITZL8AP (28.02.2015)

ZVK I:
Cíl : Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné i aktuální problémy umění a estetiky
a dalšího rozvoje oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty
o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním
zřetelem na schopnost vztahu obrazového (vizuální) a verbálního vyjádření skutečnosti, jejího prožívání a reflektování.

ZVK II:
Cíl : Přejít z náhledové roviny obecných problémů umění a estetiky do konkrétnho časově vymezeného období s důrazem na detailnější pohled a hlubší ponor do problematiky oboru.
V protikladu k faktografickému pojetí tradičního "dějepisu umění" zaměřit pozornost na základní principy, tendence a uzlové body vývojových etap moderního umění v souvislosti
s potřebou poznat a chápat umění doby, ve které žijeme. Zdůraznit kvalitativní proměny "?gramatiky" (výrazových prostředků), tektoniky (kompozice) a sémantiky (významové roviny) výtvarných děl moderního umění a jejich důsledky pro receptivní i produktivní výtvarné aktivity žáků. Dále rozvíjet dále funkční slovník učitele v komunikovaném hodnocení vybraných výtvarných děl a analýze stěžejních výtvarných problémů a tendencí.

ZVK III:
Cíl : Základní aspekty cíle jsou totožné s disciplínou Základy výtvarné kultury II. Ve formě výuky se uplatňují seminární metody práce, které zdůrazňují samostatný aktivní přístup studentů ke studiu předložených problémů (tradiční forma realizovaná v učebně prostřednictvím prezentace reprodukcí uměleckých děl, a druhá, progresivní, před originály uměleckých děl v galeriích a na probíhajících výstavách současného umění českého i světového).

Literature - Czech
Last update: Mgr. Viktor Čech (04.02.2019)

Odborná literatura:
BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd. Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9.
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s.
DEMPSEYOVÁ, A.: Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart : Praha 2002.
KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990. 1.vydání. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2.
RUHRBERG, SCHNECKERBUGER, FRICKEOVÁ, HONNEF: Umění 20. století, Slovart 2004.
ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1 - 2. Výtvarná čítanka pro 2. - 5. ročník základní školy. 1.vyd.. Praha: Práce, 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.
THULLEROVÁ, g., Jak je poznáme? Umění a kýč. Praha: Euromedia - Knižní klub 2007. 125 s ISBN 978-80-242-1998-1.
WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2.
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění, Gasset : Praha, 2011.
ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001.131 s. ISBN 80-7254- 194-3.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Viktor Čech (04.02.2019)

Formy kontroly předmětu:

odevzdání seminární práce - písemná práce (min. 5 ns), vybrané téma z probrané látky - intepretace uměleckého díla ve vztahu k dobové kultuře a myšlenkovému kontextu a možnosti jeho přiblížení současnému divákovi, možnost jeho uplatnění v pedagogické praxi.

zkouška - diskuze nad vybraným tématem a zodpovězení doplňujících otázek a jedné otázky z další probrané látky

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Viktor Čech (04.02.2019)

ZVK I:
Obsah - klíčová slova:: Kultura, výtvarná kultura, výtvarné umění, jeho role, smysl a význam v dnešní kultuře.Umění volné, užité, design, architektura. Umění jako výraz, jazyk, prostředek komunikace. Druhy a typy výtvarného umění, historie a historiografie umění, interpretace uměleckého díla.
ZVK II:
Obsah - klíčová slova: Umělecká avantgarda, směry, vývojové proudy, figurativní systém, nefigurativní systém, objekt, netradiční výrazové prostředky, racionálně formový proud, výrazově symbolický proud
ZVK III:
Obsah - klíčová slova: Umělecká avantgarda, směry, vývojové proudy, figurativní systém, nefigurativní systém, objekt, netradiční výrazové prostředky, existenciální proud, racionální proud

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Viktor Čech (04.02.2019)

seminární práce - písemná práce (min. 5 ns), vybrané téma z probrané látky - intepretace uměleckého díla ve vztahu k dobové kultuře a myšlenkovému kontextu a možnosti jeho přiblížení současnému divákovi, možnost jeho uplatnění v pedagogické praxi.

zkouška - diskuze nad vybraným tématem a zodpovězení doplňujících otázek a jedné otázky z další probrané látky

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html