SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Mathematics and its didactics b - OK0410401
Title: Matematika s didaktikou b
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Annotation -
Last update: STEHLIKO (20.05.2019)
The course focuses on didactic transformation of arithmetic of elementary school with an overview of lower secondary school. Students will develop their problem solving skills and also their didactic skills when problem posing, using arguments to grade problems in terms of their difficulty for pupils and evaluating pupils' solutions.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)

Cílem předmětu je

- otevřít účastníkům kurzu svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti matematické i antropomatematické ve všech rolích, s nimiž má student zkušenost

- vybavit studenta nutným teoretickým zázemím potřebným k tomu, aby uměl efektivně vést výuku matematiky na 1. st. ZŠ, koncipovat matematický obsah s porozuměním, volit vhodné postupy, které dokáže argumentovat, diferencovat výuku vzhledem k žákům s různými kognitivními schopnostmi, reflektovat výuku vlastní i svého kolegy.

Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)

Základní literaturou je:

Hejný, M., Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetiky 1. stupně, UK v Praze, PedF, 2014

Další doporučená literaturara:

- Hejný, M. Kuřina, F. Dítě, škola a matematika, Praha: Portál, 2009

- Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z diodaktiky matematiky, Praha, 2004, http://suma.jcmf.cz/materialy-pro-ucitele/knihy-ke-stazeni/  , http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf


- Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.

Další aktuální literatura bude doporučována v seminářích a prostřednictvím kurzu v Moodlu.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)

Metody výuky jsou převážně formou diskuse a interaktivní přednášky, samostudia a diskusí o nastudovaném obasahu.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)

Podmínky k zápočtu: 

- aktivní účast na společných přednáškách v rozsahu 100%

- seminární práce na téma příběh s podrobným didaktickým komentářem. Aktérem příběhu je dítě a došlo v něm k AHA efektu, k nějakému objevu nebo zajímavé didaktické situaci.

Podmínky k vykonání zkoušky:

- písemná práce, ve které student prokáže, že zvládá z hladiska matematického řešení netradičních úloh na úrovni 1. st.

- ústní obhajoba písemných materiálů.

Oba materiály je nutné odevzdat v tištěné 25.5.2019.

Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)

Obsah:
1. Představa přirozeného čísla (stav, mnohost, veličina, adresa, operátor). Různé sémantické typy sčítání/odčítání.
2. Konceptualizace procesu, procept. Percepce počtu. Vznik a tvorba mnohostních představ. Velká čísla. Rytmus. Pravidelnosti.
3. Mentální charakteristika nácviků. Automatizace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely.
4. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj.
5.+6. Celek a část; kmenový zlomek, zlomek, desetinné číslo, procento. Záporné číslo. V obou oblastech izolované a generické modely, sémantické i strukturální.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.05.2019)

Nutnou podmínkou k ukončení kurzu je 100% účast.

Kurz je ukončen zkouškou. Zkouška se skládá z písemné části a ústní obhajoby písemné části.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html