SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Mathematics with didactics and pedagogical practice - OK0410301
Title: Matematika s didaktikou a pedagogická praxe
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Pre-requisite : OK0410201
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
The course is focused on the preparation of students (theory) for their teaching practice in the domain of teaching mathematics. The students get various mathematical topics in which they develop not only mathematical but also didactic abilities, formulating new problems, discussing difficulties of problems for pupils and creating cascades of problems. Cíl předmětu -
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)

To open to the students the world of didactics of mathematics with a close link to their personal experience, both mathematical and antropo-mathematical.

Literature -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)

Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6.

Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342.

Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356.

Hejný, M.: Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2014

Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.
Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.

Textbooks of mathematics for primary schools

Teaching methods -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)

Lectures and seminars

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)

Požadavky pro splnění předmětu jsou prodiskutovány jak na přednášce, tak na semináři.

 

Požadavky k zápočtu v zimním semestru akademického roku 2019/2020

KONTROLOVANÉ POŽADAVKY:
1. 100% aktivní účast
2. Tvorba materiálů k probíraným tématům na setkáních. Materiál bude obsahovat alespoň tři ze čtyř položek

- složku řešitelskou - student ukáže, popíše vlastní řešitelský proces.

- složku didaktickou, kde například komentuje svůj řešitelksý proces z hlediska didaktiky matematiky,

- složku experimentální (nepovinně), ve které ukáže svou práci s nějakým žákem na dané téma,

- složku edukační, kde prokáže svůj odborný rozvoj v oblasti matematiky, didaktiky matematiky i obecné pedagogiky ve vtztahu k matematice.     

Cílem tvorby tohoto materiálu je založit evidenci své práce (tj. portfolio) jako studenta připravujícího se na učitelské povolání, která bude podkladem pro reflexi vlastního profesního rozvoje.  

Materiál bude předložen vyučujícímu před udělením zápočtu.

Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)

Content:
1. Image of natural numbers (state, magnitude, address, operator). Different semantic types of addition/subtraction.

2. Conceptualisation of process, procept. Perception of number. Big numbers. Rhythm. Regularities.

3. Additive operations. Mental characteristics of drill. Automatisation. Mental calculations, written algorithms, semantic models.

4. Multiplicative operations.

5. Whole and part; unit fraction, fraction, decimal number, percent. Negative number. (if we have time)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html